Показать сокращенную информацию
| dc.rights.license | CC BY | cze |
| dc.contributor.author | Kapustová, Irena | cze |
| dc.date.accessioned | 2025-12-05T15:33:41Z | |
| dc.date.available | 2025-12-05T15:33:41Z | |
| dc.date.issued | 2023 | cze |
| dc.identifier.issn | 1214-8334 | cze |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12603/2332 | |
| dc.description.abstract | Studie se zabývá kurikulárními dokumenty a cílovými dovednostmi, které si na jejich základě měli žáci osvojit. Popisuje také metody a formy výuky dějepisu, které měly pod vedením učitelů pomoci utvářet historické vědomí žáků. Dále zkoumá roli učebnice dějepisu jako základní didaktické pomůcky pro učitele i žáky. V tomto ohledu je důležitý nejen prezentovaný obsah (informace a fakta), ale zejména principy práce se zdroji, způsoby přidělování úkolů a formulování otázek. Analytická část práce se zaměřuje na nejrozšířenější učebnice v České republice, konkrétně na analýzu Protektorátu Čechy a Morava a Slovenského státu. Zkoumá také formy otázek a další úkoly přidělené žákům. V závěru je analýza stručně vyhodnocena a diskutována. | cze |
| dc.format | p. 71-84 | cze |
| dc.language.iso | cze | cze |
| dc.publisher | Akademie věd ČR. Historický ústav | cze |
| dc.relation.ispartof | Česko-slovenská historická ročenka, volume 25, issue: 1 | cze |
| dc.subject | kurikulární dokumenty | cze |
| dc.subject | metody a formy výuky | cze |
| dc.subject | učebnicová analýza | cze |
| dc.subject | Protektorát Čechy a Morava | cze |
| dc.subject | curricular documents | eng |
| dc.subject | history textbooks, analysis | eng |
| dc.subject | Protectorate of Bohemia and Moravia | eng |
| dc.subject | forms and methods of teaching | eng |
| dc.title | Protektorát Čechy a Morava a Slovenský stát (Slovenská republika) v současných českých učebnicích dějepisu | cze |
| dc.title.alternative | The Protectorate of Bohemia and Moravia and the Slovak State (Slovak Republic) in contemporary Czech history textbooks | eng |
| dc.type | article | cze |
| dc.identifier.obd | 43881820 | cze |
| dc.identifier.doi | 10.5817/cshr.2023.25.1.4 | cze |
| dc.description.abstract-translated | This paper discusses curricular documents and the target skills that pupils were are expected to acquire based on them. It also describes the methods and forms of teaching history which were, under the guidance of teachers, intended to help shape pupils’ historical consciousness. Additionally, it examines the role of the history textbook as a basic didactic aid for both teachers and pupils. What is important in this regard is not only the content (information and facts) presented, but also, and especially, the principles for working with resources, ways of assigning tasks and the formulation of questions. The analytical part of the paper focuses on the most widely used textbooks in the Czech Republic, specifically analysis of the Protectorate of Bohemia and Moravia and the Slovak State. It also examines the forms of questions and other tasks assigned to pupils. In the conclusion, the analysis is briefly evaluated and discussed. | eng |
| dc.publicationstatus | postprint | cze |
| dc.peerreviewed | yes | cze |
| dc.source.url | https://www.cskh.sk/wp-content/uploads/2023/06/05-kapustova.pdf | cze |
| dc.relation.publisherversion | https://www.cskh.sk/wp-content/uploads/2023/06/05-kapustova.pdf | cze |
| dc.rights.access | Open Access | cze |