DSpace Repository

Protektorát Čechy a Morava a Slovenský stát (Slovenská republika) v současných českých učebnicích dějepisu

Show simple item record

dc.rights.license CC BY cze
dc.contributor.author Kapustová, Irena cze
dc.date.accessioned 2025-12-05T15:33:41Z
dc.date.available 2025-12-05T15:33:41Z
dc.date.issued 2023 cze
dc.identifier.issn 1214-8334 cze
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12603/2332
dc.description.abstract Studie se zabývá kurikulárními dokumenty a cílovými dovednostmi, které si na jejich základě měli žáci osvojit. Popisuje také metody a formy výuky dějepisu, které měly pod vedením učitelů pomoci utvářet historické vědomí žáků. Dále zkoumá roli učebnice dějepisu jako základní didaktické pomůcky pro učitele i žáky. V tomto ohledu je důležitý nejen prezentovaný obsah (informace a fakta), ale zejména principy práce se zdroji, způsoby přidělování úkolů a formulování otázek. Analytická část práce se zaměřuje na nejrozšířenější učebnice v České republice, konkrétně na analýzu Protektorátu Čechy a Morava a Slovenského státu. Zkoumá také formy otázek a další úkoly přidělené žákům. V závěru je analýza stručně vyhodnocena a diskutována. cze
dc.format p. 71-84 cze
dc.language.iso cze cze
dc.publisher Akademie věd ČR. Historický ústav cze
dc.relation.ispartof Česko-slovenská historická ročenka, volume 25, issue: 1 cze
dc.subject kurikulární dokumenty cze
dc.subject metody a formy výuky cze
dc.subject učebnicová analýza cze
dc.subject Protektorát Čechy a Morava cze
dc.subject curricular documents eng
dc.subject history textbooks, analysis eng
dc.subject Protectorate of Bohemia and Moravia eng
dc.subject forms and methods of teaching eng
dc.title Protektorát Čechy a Morava a Slovenský stát (Slovenská republika) v současných českých učebnicích dějepisu cze
dc.title.alternative The Protectorate of Bohemia and Moravia and the Slovak State (Slovak Republic) in contemporary Czech history textbooks eng
dc.type article cze
dc.identifier.obd 43881820 cze
dc.identifier.doi 10.5817/cshr.2023.25.1.4 cze
dc.description.abstract-translated This paper discusses curricular documents and the target skills that pupils were are expected to acquire based on them. It also describes the methods and forms of teaching history which were, under the guidance of teachers, intended to help shape pupils’ historical consciousness. Additionally, it examines the role of the history textbook as a basic didactic aid for both teachers and pupils. What is important in this regard is not only the content (information and facts) presented, but also, and especially, the principles for working with resources, ways of assigning tasks and the formulation of questions. The analytical part of the paper focuses on the most widely used textbooks in the Czech Republic, specifically analysis of the Protectorate of Bohemia and Moravia and the Slovak State. It also examines the forms of questions and other tasks assigned to pupils. In the conclusion, the analysis is briefly evaluated and discussed. eng
dc.publicationstatus postprint cze
dc.peerreviewed yes cze
dc.source.url https://www.cskh.sk/wp-content/uploads/2023/06/05-kapustova.pdf cze
dc.relation.publisherversion https://www.cskh.sk/wp-content/uploads/2023/06/05-kapustova.pdf cze
dc.rights.access Open Access cze


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account