Résumé:
Studie zkoumá důležitou roli celoživotního vzdělávání při zvyšování digitálních a kulturních kompetencí učitelů, které jsou nezbytné pro vytváření efektivního vzdělávacího prostředí a zároveň jsou nově koncipované v rámci připravovaného RVP ZV. Primárním cílem je vymezit současnou úroveň těchto kompetencí mezi pedagogy a vyhodnotit transformační dopad celoživotního vzdělávání na jejich zlepšení a praktické využití ve třídě. Klíčovým kritériem pro hodnocení kvality zadělávacích institucí (resp. škol) je aktivní zapojení učitelů do jejich profesního rozvoje. To zahrnuje účast v různých vzdělávacích programech zaměřených na inovace v pedagogice a didaktice, implementaci nových výukových metod, organizačních forem a rozvoj klíčových kompetencí. K dosažení komplexního porozumění byl použit smíšený výzkumný design, který integruje kvantitativní průzkumy s kvalitativními rozhovory. Výzkumný vzorek tvořilo 186 učitelů ze základních škol Královéhradeckého kraje. Data byla sbírána pomocí strukturovaných dotazníků a polostrukturovaných rozhovorů, následně byla analyzována pomocí statistických technik a tematického kódování. Výsledky odhalují významné rozdíly v digitálních a kulturních kompetencích učitelů, což zdůrazňuje kritickou potřebu cílených iniciativ profesního
rozvoje. Kvantitativní data naznačují, že mnohým pedagogům chybí dostatečná způsobilost v jmenovaných oblastech, zatímco kvalitativní poznatky ukazují silnou ochotu učitelů zapojit se do profesních rozvojových aktivit, které dané nedostatky řeší. Studie dále ukazuje, že celoživotní vzdělávání nejen zlepšuje schopnost učitelů integrovat kompetence do svých pedagogických praktik, ale také podstatně zlepšuje celkové vzdělávací výsledky. Výstupy studie podtrhují důležitost celoživotního vzdělávání pro splnění měnících se požadavků moderního vzdělávání dle vzdělávací strategie 2030+ a nově koncipovaných RVP ZV, což v konečném důsledku vede ke zlepšení výkonu žáků a vzdělávací rovnosti. Výsledky výzkumu dokládají význam celoživotního vzdělávání učitelů, které je klíčové pro jejich dlouhodobý profesionální rozvoj a adaptabilitu v rychle se měnícím vzdělávacím prostředí.