Resumen:
Jednou z oblíbených knih ruského klasika F. M. Dostojevského (1821–1881) bylo Evangelium, jehož součástí je i Zjevení Janovo, tzv. Apokalypsa. Důkazem tohoto tvrzení jsou apokalyptické obrazy, které se objevují ve spisovatelových románech Zločin a trest, Idiot, Běsi, Výrostek a Bratři Karamazovovi. Studie je věnována Deníku spisovatele (1873, 1876–1877, 1880, 1881), kterému z hlediska žánru patří v Dostojevského tvorbě zvláštní místo, neprávem však zůstává stranou zájmu literárních vědců i čtenářů. Studie si klade za cíl zkoumat přítomnost apokalyptických obrazů a číselné symboliky v Deníku spisovatele v souvislostech s ostatní Dostojevského tvorbou i současnou ruskou literaturou.
Abstrakt v AJ: The Russian classical writer F. M. Dostoevsky (1821–1881) was very fond of the Gospel, which includes the Apocalypse of John. This fact can be documented by apocalyptic images that appear in the writer’s novels Crime and Punishment, The Idiot, Demons, The Adolescent and The Brothers Karamazov. The paper is dedicated to the Diary of a Writer (1873, 1876–1877, 1880, 1881), which occupies a special place in Dostoevsky’s work as regards the genre, but unjustly remains out of the literary scientists and readers’ interest. The paper examines the presence of apocalyptic images and numerical symbolism in the Diary of a Writer in a context of the other works by Dostoevsky and the contemporary Russian literature.