DSpace Repository

Stresory ve škole z pohledu učitelů a jejich souvislosti s individuálními charakteristikami a vyhořením

Show simple item record

dc.rights.license CC BY cze
dc.contributor.author Vorlíček, Radek cze
dc.contributor.author Kollerová, Lenka cze
dc.contributor.author Janošová, Pavlína cze
dc.contributor.author Jungwirthová, Rút cze
dc.date.accessioned 2025-12-05T10:49:11Z
dc.date.available 2025-12-05T10:49:11Z
dc.date.issued 2022 cze
dc.identifier.issn 0009-062X cze
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12603/1434
dc.description.abstract Cíle. Učitelství je považováno za stresující povolání, ale dosud nebylo zkoumáno, jak stresory ve školách vnímají samotní učitelé a zda souvisí s jejich individuálními charakteristikami a vyhořením. Soubor a metody. Výzkumu se zúčastnilo 594 učitelů 6. – 9. ročníků ze 118 škol. Účastníci v online dotazníku odpověděli na otevřenou otázku, co považují za nejdůležitější problémy, se kterými se ve škole potýkají, a vyplnili škálu měřící vyhoření. Otázky a hypotézy. Výzkum zachytil, jaké typy stresorů ve škole učitelé vnímají. Poté ověřoval, zda jednotlivé stresory a jejich počet souvisí s pohlavím, socioekonomickým statusem, délkou praxe a vyhořením učitele. Analýzy. Použitý byl smíšený výzkumný design. Stresory byly identifikovány tematickou analýzou a souvislosti mezi proměnnými byly ověřovány pomocí statistických testů. Výsledky. Učitelé považují za stresory ve škole tyto oblasti: problematické vztahy s rodiči (31 %), nevhodné chování žáků (29 %), nefunkčníkoncepce (27 %), nemotivovanost žáků (23 %), nedoceněnost školství (22 %), zahlcení administrativou (22 %), špatnou rodičovskou výchovu (17 %), nezvládnutou inkluzi (13 %) a nekolegiální klima (8 %). Ve svých odpovědích zmiňovali průměrně dvě oblasti. Ženy si častěji než muži stěžovaly na nevhodné chování žáků. Socioekonomický status s vnímáním stresorů nesouvisel. Učitelé s delší praxí si méně často stěžovali na nevhodné chování žáků a nekolegiální klima a uváděli menší počet stresorů. Učitelé s vyšší mírou vyhoření uváděli častěji problematické vztahy s rodiči a vyšší počet stresorů. Limity. Přestože může být zobecnitelnost výsledků studie omezena na populaci učitelů 6. – 9. ročníků v ČR, výzkum přináší nové vhledy do nároků učitelské profese. cze
dc.format p. 1-16 cze
dc.language.iso cze cze
dc.publisher Akademie věd ČR. Psychologický ústav cze
dc.relation.ispartof Československá psychologie, volume 66, issue: 1 cze
dc.subject model pracovních nároků a zdrojů cze
dc.subject pedagogická psychologie cze
dc.subject stresor cze
dc.subject školy cze
dc.subject učitelé cze
dc.subject job demands-resources model eng
dc.subject educational psychology eng
dc.subject stressor eng
dc.subject schools eng
dc.subject teachers eng
dc.title Stresory ve škole z pohledu učitelů a jejich souvislosti s individuálními charakteristikami a vyhořením cze
dc.title.alternative Stressors at school from the teachers' perspective and their associations with individual characteristics and burnout eng
dc.type article cze
dc.identifier.obd 43878656 cze
dc.identifier.doi 10.51561/cspsych.66.1.1 cze
dc.description.abstract-translated Objectives. Teaching is a stressful job, but it is not clear what stressors teachers perceive at school and how these perceptions are associated with teacher characteristics and burnout. Sample and setting. The data were collected from 594 teachers of 6th to 9th grades from 118 schools. In an online survey, participants answered an open-ended question about what they perceive as the most important problems at school, and they filled a burnout scale. Questions and hypotheses. The study described the types of stressors that teachers perceive. Then, it verified whether stressors and their number reported by teachers associate with gender, socio-economic status (SES), teaching experience, and burnout. Analyses. A mixed design was used. Stressors were identified using thematic analysis and relationships were verified using statistical tests. Results. The stressors found were as follows: problematic relationships with students, parents (31%), student inappropriate behaviors (29%), non-functioning policies (27%), student lack of motivation (23%), underappreciation of education (22%), administrative overload (22%), improper parenting (17%), poorly handled inclusion (13%), and unfavorable collegial climate (8%). On average, teachers mentioned two stressors. Women more often reported student inappropriate behaviors. SES proved no significant effects. More experienced teachers less often mentioned student inappropriate behaviors and unfavorable collegial climate and reported a lower number of stressors. Teachers with a higher level of burnout more often complained about problematic relationships with parents and reported a higher number of stressors. Limitations. Although the generalizability of the results may be limited to 6th to 9th grade teachers in the Czech Republic, the study brings novel insights into the demands of teaching. eng
dc.publicationstatus postprint cze
dc.peerreviewed yes cze
dc.source.url https://ceskoslovenskapsychologie.cz/index.php/csps/article/view/91 cze
dc.relation.publisherversion https://ceskoslovenskapsychologie.cz/index.php/csps/article/view/91 cze
dc.rights.access Open Access cze


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account