Zobrazit minimální záznam

dc.rights.license CC BY cze
dc.contributor.author Kocourek, David cze
dc.date.accessioned 2025-12-05T10:25:29Z
dc.date.available 2025-12-05T10:25:29Z
dc.date.issued 2021 cze
dc.identifier.issn 0015-1831 cze
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12603/1301
dc.description.abstract Text se zabývá otázkou, zda má smysl mluvit o existenci morálky u zvířat. Vychází z kritiky teorie pozlátka Franse de Waala, která je zde identifikována jako falešná dichotomie opomíjející možnost, že by morálka mohla být něco jiného než přirozené, instinktivní chování, přičemž by zároveň s takovým chováním nebyla v rozporu. Právě takový pohled na podstatu morálky ovšem text obhajuje. Po stručném představení několika dalších autorů věnujících se otázce zvířecí morálky (např. Korsgaardová či Bekoff a Pierceová) autor navrhuje kritérium vymezující rozdíl mezi skutečnou morálkou a pouhým pro-sociálním chováním: tímto kritériem je kulturní variabilita. Klíčový rozdíl mezi lidským morálním chováním a zvířecím „morálním“ chováním spočívá v tom, že lidské morální normy se výrazně liší napříč jednotlivými kulturami a časovými obdobími, zatímco ty zvířecí – jak se zdá – zůstávají stejné pro všechny komunity daného živočišného druhu. cze
dc.format p. 525-543 cze
dc.language.iso cze cze
dc.publisher Akademie věd ČR. Filosofický ústav cze
dc.relation.ispartof Filosofický časopis, volume 69, issue: 3 cze
dc.subject Frans de Waal cze
dc.subject morálka cze
dc.subject zvířecí morálka cze
dc.subject antropologická diference cze
dc.subject Frans de Waal eng
dc.subject morality eng
dc.subject animal morality eng
dc.subject anthropological difference eng
dc.title Lidská morálka a morálka u zvířat cze
dc.title.alternative Human Morality and Morality in Animals eng
dc.type article cze
dc.identifier.obd 43877955 cze
dc.identifier.doi 10.46854/fc.2021.3r.525 cze
dc.description.abstract-translated The text examines the question as to whether (non-human) animals can be moral. The starting point of the discussion is Frans de Waal’s critique of veneer theory, which is here identified as being a false dichotomy that misses the possibility that morality could be something different than natural, instinctive behaviour, but at the same time not conflict with such behaviour. This is the view of morality that the text advocates. After a brief presentation of some of the other authors engaged in the debate about animal morality (e.g., Korsgaard or Bekoff and Pierce), the author suggests a criterion to distinguish a proper morality from mere pro-social behaviour: this criterion is cultural variability. The key difference between human moral behaviour and animal “moral” behaviour is that human moral norms vary greatly across different cultures or time periods, while in animals – as far as we know – they stay the same for any community of a given species. eng
dc.publicationstatus postprint cze
dc.peerreviewed yes cze
dc.source.url https://kramerius.lib.cas.cz/search/nimg/IMG_FULL/uuid:5ccc026f-8b12-4927-bb0c-f3198c459dff cze
dc.relation.publisherversion https://kramerius.lib.cas.cz/search/nimg/IMG_FULL/uuid:5ccc026f-8b12-4927-bb0c-f3198c459dff cze
dc.rights.access Open Access cze


Soubory tohoto záznamu

Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Prohledat DSpace


Procházet

Můj účet