| dc.rights.license | CC BY | eng |
| dc.contributor.author | Calderon-Delgado, Liliana | cze |
| dc.contributor.author | Barrera-Valencia, Mauricio Alberto | cze |
| dc.contributor.author | Noriega, Ivette | cze |
| dc.contributor.author | Al-Khalil, Kareem | cze |
| dc.contributor.author | Trejos-Castillo, Elizabeth | cze |
| dc.contributor.author | Mosi, Jennifer | cze |
| dc.contributor.author | Chavez, Breanna | cze |
| dc.contributor.author | Galvan, Michael | cze |
| dc.contributor.author | O´Boyle, Michael W. | cze |
| dc.date.accessioned | 2025-12-05T08:40:33Z | |
| dc.date.available | 2025-12-05T08:40:33Z | |
| dc.date.issued | 2020 | eng |
| dc.identifier.issn | 1697-2600 | eng |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12603/968 | |
| dc.description.abstract | Background/Objective: In the last decade, socio-political violence in Colombia (South America) has created an environment of extreme/chronic stress. In this study, brain imaging technology (fMRI) and behavioral task performance were used to measure potential deficits in executive functioning for emotional processing in Colombian children. Method: Participants (22 Post-Traumatic Stress Disorder, PTSD and 22 neurotypical, NT) were asked to perform a word task with implicit emotional salience, which required them to report the color of the ink in which a positive, negative or neutral word was printed. Results: Mixed design analysis of variance showed no group differences in accuracy for determining ink color when presented as a positive or neutral word. However, PTSD children were significantly less accurate (negative words) and notably slower (both positive and negative words) at determining ink color when presented in the context of an emotional word. PTSD processing of positive and negative words was associated with hypoactivation in the superior and middle frontal gyri of the right hemisphere in comparison to NT children. Conclusions: These results may reflect a deficit in executive functioning for emotionally laden stimuli, perhaps induced as a by-product of their traumatic experiences. | eng |
| dc.format | p. 46-53 | eng |
| dc.language.iso | eng | eng |
| dc.publisher | Elsevier | eng |
| dc.relation.ispartof | International Journal of Clinical and Health Psychology, volume 20, issue: 1 | eng |
| dc.subject | PTSD | eng |
| dc.subject | fMRI | eng |
| dc.subject | Brain activation | eng |
| dc.subject | Experiment | eng |
| dc.subject | PTSD | cze |
| dc.subject | fMRI | cze |
| dc.subject | Aktivace mozku | cze |
| dc.subject | Experiment | cze |
| dc.title | Implicit processing of emotional words by children with Post-Traumatic Stress Disorder: An fMRI investigation | eng |
| dc.title.alternative | Implicitní zpracování emocionálních slov dětmi s posttraumatickou stresovou poruchou: vyšetřování fMRI | cze |
| dc.type | article | eng |
| dc.identifier.obd | 43876138 | eng |
| dc.identifier.doi | 10.1016/j.ijchp.2019.11.002 | eng |
| dc.description.abstract-translated | Sociálně politické násilí v Kolumbii (Jižní Amerika) vytvořilo v posledním desetiletí prostředí extrémního / chronického stresu. V této studii byly k měření potenciálních deficitů funkční výkonnosti zvládání emocí u kolumbijských dětí použity technologie zobrazování mozku (fMRI) a behaviorální výkonnost při plnění úkolů. Metoda: Účastníci (22 s posttraumatickou stresovou poruchou, PTSD a 22 neurotypických, NT) byli požádáni, aby provedli slovní úlohu s implicitním emocionálním významem, což vyžadovalo, aby uvedli barvu inkoustu, kterým bylo vytištěno pozitivní, negativní nebo neutrální slovo. Výsledky: Mixed-design analýza rozptylu neprokázala žádné skupinové rozdíly v přesnosti pro stanovení barvy inkoustu, když byla prezentována jako pozitivní nebo neutrální slovo. Děti PTSD však byly významně méně přesné (negativní slova) a zejména pomalejší (pozitivní i negativní slova) při určování barvy inkoustu v souvislosti s emocionálními slovy. PTSD vyhodnocení pozitivních a negativních slov bylo ve srovnání s NT dětmi spojeno s hypoaktivací gyrus frontalis superior a medius pravé hemisféry. Závěr: Tyto výsledky mohou odrážet deficit ve schopnosti zpracovávat emočně významné podněty, možná vyvolaný jako vedlejší produkt traumatických zážitků. | cze |
| dc.publicationstatus | postprint | eng |
| dc.peerreviewed | yes | eng |
| dc.source.url | https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1697260019302467?via%3Dihub | cze |
| dc.relation.publisherversion | https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1697260019302467?via%3Dihub | eng |
| dc.rights.access | Open Access | eng |