Репозиторий Dspace

Psychologie v přípravě budoucích učitelů: diskurzy studijních textů vybraných psychologických předmětů

Показать сокращенную информацию

dc.rights.license CC BY cze
dc.contributor.author Juklová, Kateřina cze
dc.contributor.author Vondroušová, Jindra cze
dc.date.accessioned 2024-11-25T08:45:03Z
dc.date.available 2024-11-25T08:45:03Z
dc.date.issued 2019 cze
dc.identifier.issn 0031-3815 cze
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12603/855
dc.description.abstract Příspěvek se zabývá otázkou aktuální role psychologie v přípravě budoucích učitelů, která je nahlížena prostřednictvím diskurzu studijních textů doporučovaných v rámci studia dvou psychologických předmětů − psychologie sociální a psychologie pedagogické. Studie využila smíšeného výzkumného přístupu a kombinovala metodu diskurzivní analýzy s obsahovou kvantitativní analýzou a analýzou latentních tříd. Nominace studijních textů do analýzy proběhla na základě aktuálních sylabů učitelských studií pro 2. stupeň základních škol všech pedagogických fakult v České republice. Celkový počet analyzovaných jednotek čítal 113 studijních textů. Metodou diskurzivní analýzy bylo identifi kováno pět kvalitativně odlišných repertoárových konstrukcí, které se v diskurzu studijních textů zařazených do studia příslušných disciplín uplatňují. Obsahová kvantitativní analýza přinesla porovnání četností a proporcí ve využívání těchto konstrukcí v celkovém rozsahu i s ohledem na příslušný předmět. Získané výsledky jsou interpretovány s ohledem na širší aktuální kontext profesní přípravy učitelů a diskutována jsou rovněž omezení studie. cze
dc.format p. 4-36 cze
dc.language.iso cze cze
dc.publisher Univerzita Karlova cze
dc.relation.ispartof Pedagogika : časopis pro vědy o vzdělávání a výchově, volume 69, issue: 1 cze
dc.subject výuka psychologie cze
dc.subject budoucí učitel cze
dc.subject pojetí přípravy cze
dc.subject role cze
dc.subject repertoár cze
dc.subject žánr cze
dc.subject diskurz cze
dc.subject diskurzivní analýza cze
dc.subject kvantitativní obsahová analýza cze
dc.subject analýza latentních tříd cze
dc.subject učebnice cze
dc.subject studijní text cze
dc.subject odborný text cze
dc.subject metodický text. cze
dc.subject teaching of psychology eng
dc.subject future teacher eng
dc.subject concept of training eng
dc.subject role eng
dc.subject repertoire eng
dc.subject genre eng
dc.subject discourse eng
dc.subject discursive analysis eng
dc.subject quantitative contents analysis eng
dc.subject analysis of latent classes eng
dc.subject textbook eng
dc.subject specialist text eng
dc.subject text on method. eng
dc.title Psychologie v přípravě budoucích učitelů: diskurzy studijních textů vybraných psychologických předmětů cze
dc.title.alternative Psychology in the Training of Future Teachers: Psychology in the Training of Future Teachers: discourses of study texts on selected subjects in psychology eng
dc.type article cze
dc.identifier.obd 43876042 cze
dc.identifier.doi 10.14712/23362189.2018.1205 cze
dc.description.abstract-translated Th e contribution deals with the question of the current role of psychology in the training of future teachers. Th e theme is approached through the discourse of the study texts recommended as part of courses in two psychology subjects - social psychology and educational psychology. We used a mixed research approach combining the method of discursive analysis with quantitative analysis of contents and analysis of latent classes. Th e selection of study texts for analysis was made on the basis of the current syllabi of teacher training courses for the 2nd degree of basic school at all education faculties in the Czech Republic. Th e overall number of units analysed amounted to 113 study texts. Discursive analysis led to identifi cation of fi ve qualitatively distinct repertoire constructions that are applied in the discourse of the study texts included in the research. Quantitative contents analysis allowed us to compare the frequency and proportional appearance of these constructions overall and with reference to each psychology subject. Th e results are interpreted with an eye to the broader contemporary context of teacher training and the limitations of the study are also discussed. eng
dc.publicationstatus postprint cze
dc.peerreviewed yes cze
dc.source.url https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/1205 cze
dc.relation.publisherversion https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/1205 cze
dc.rights.access Open Access cze


Файлы в этом документе

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию

Поиск в DSpace


Просмотр

Моя учетная запись