dc.rights.license |
CC BY |
cze |
dc.contributor.author |
Juklová, Kateřina |
cze |
dc.contributor.author |
Vondroušová, Jindra |
cze |
dc.date.accessioned |
2024-11-25T08:45:03Z |
|
dc.date.available |
2024-11-25T08:45:03Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
cze |
dc.identifier.issn |
0031-3815 |
cze |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/20.500.12603/855 |
|
dc.description.abstract |
Příspěvek se zabývá otázkou aktuální role psychologie v přípravě budoucích učitelů, která je nahlížena prostřednictvím diskurzu studijních textů doporučovaných v rámci studia dvou psychologických předmětů − psychologie sociální a psychologie pedagogické. Studie využila smíšeného výzkumného přístupu a kombinovala metodu diskurzivní analýzy s obsahovou kvantitativní analýzou a analýzou latentních tříd. Nominace studijních textů do analýzy proběhla na základě aktuálních sylabů učitelských studií pro 2. stupeň základních škol všech pedagogických fakult v České republice. Celkový počet analyzovaných jednotek čítal 113 studijních textů. Metodou diskurzivní analýzy bylo identifi kováno pět kvalitativně odlišných repertoárových konstrukcí, které se v diskurzu studijních textů zařazených do studia příslušných disciplín uplatňují. Obsahová kvantitativní analýza přinesla porovnání četností a proporcí ve využívání těchto konstrukcí v celkovém rozsahu i s ohledem na příslušný předmět. Získané výsledky jsou interpretovány s ohledem na širší aktuální kontext profesní přípravy učitelů a diskutována jsou rovněž omezení studie. |
cze |
dc.format |
p. 4-36 |
cze |
dc.language.iso |
cze |
cze |
dc.publisher |
Univerzita Karlova |
cze |
dc.relation.ispartof |
Pedagogika : časopis pro vědy o vzdělávání a výchově, volume 69, issue: 1 |
cze |
dc.subject |
výuka psychologie |
cze |
dc.subject |
budoucí učitel |
cze |
dc.subject |
pojetí přípravy |
cze |
dc.subject |
role |
cze |
dc.subject |
repertoár |
cze |
dc.subject |
žánr |
cze |
dc.subject |
diskurz |
cze |
dc.subject |
diskurzivní analýza |
cze |
dc.subject |
kvantitativní obsahová analýza |
cze |
dc.subject |
analýza latentních tříd |
cze |
dc.subject |
učebnice |
cze |
dc.subject |
studijní text |
cze |
dc.subject |
odborný text |
cze |
dc.subject |
metodický text. |
cze |
dc.subject |
teaching of psychology |
eng |
dc.subject |
future teacher |
eng |
dc.subject |
concept of training |
eng |
dc.subject |
role |
eng |
dc.subject |
repertoire |
eng |
dc.subject |
genre |
eng |
dc.subject |
discourse |
eng |
dc.subject |
discursive analysis |
eng |
dc.subject |
quantitative contents analysis |
eng |
dc.subject |
analysis of latent classes |
eng |
dc.subject |
textbook |
eng |
dc.subject |
specialist text |
eng |
dc.subject |
text on method. |
eng |
dc.title |
Psychologie v přípravě budoucích učitelů: diskurzy studijních textů vybraných psychologických předmětů |
cze |
dc.title.alternative |
Psychology in the Training of Future Teachers: Psychology in the Training of Future Teachers: discourses of study texts on selected subjects in psychology |
eng |
dc.type |
article |
cze |
dc.identifier.obd |
43876042 |
cze |
dc.identifier.doi |
10.14712/23362189.2018.1205 |
cze |
dc.description.abstract-translated |
Th e contribution deals with the question of the current role of psychology in the training of future teachers. Th e theme is approached through the discourse of the study texts recommended as part of courses in two psychology subjects - social psychology and educational psychology. We used a mixed research approach combining the method of discursive analysis with quantitative analysis of contents and analysis of latent classes. Th e selection of study texts for analysis was made on the basis of the current syllabi of teacher training courses for the 2nd degree of basic school at all education faculties in the Czech Republic. Th e overall number of units analysed amounted to 113 study texts. Discursive analysis led to identifi cation of fi ve qualitatively distinct repertoire constructions that are applied in the discourse of the study texts included in the research. Quantitative contents analysis allowed us to compare the frequency and proportional appearance of these constructions overall and with reference to each psychology subject. Th e results are interpreted with an eye to the broader contemporary context of teacher training and the limitations of the study are also discussed. |
eng |
dc.publicationstatus |
postprint |
cze |
dc.peerreviewed |
yes |
cze |
dc.source.url |
https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/1205 |
cze |
dc.relation.publisherversion |
https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/1205 |
cze |
dc.rights.access |
Open Access |
cze |