Dépôt DSpace/Manakin

Where does the right of inclusion come from? The anthropological-ethical foundations of the educational model

Afficher la notice abrégée

dc.rights.license CC BY eng
dc.contributor.author Hábl, Jan cze
dc.date.accessioned 2020-05-29T09:58:48Z
dc.date.available 2020-05-29T09:58:48Z
dc.date.issued 2019 eng
dc.identifier.issn 2533-7106 eng
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12603/305
dc.description.abstract he goal of this paper is to consider the phenomenon of inclusion from a philosophical— specifically, anthropological and ethical—perspective. The reason is simple: inclusive education employs terms such as “humanity,” “person,” “every person,” “person with special needs” and so on. It is therefore about people. But it also uses phrases like “an individual has the right,” “everyone has the right,” “no one must be ignored,” “respect for life”, and these are statements of moral character. There is the way that a person is and the way a person should be, and likewise for the schools which form a person — there is the way they are and the way they should be. Advocates of inclusive education naturally wish that schools were inclusive. This desire, however, stands on very definite assumptions about, or a certain philosophical pre-understanding of, human ontology: that is, being (how a human is) and ethics (how a human should be). My argument here is that the moral requirement of educational inclusion comes from a specific anthropological preunderstanding. The paper will demonstrate it in texts written by the famous Czech educationalist J. A. Comenius. eng
dc.format p. 9-15 eng
dc.language.iso eng eng
dc.publisher Univerzita J.E. Purkyně eng
dc.relation.ispartof Online Journal of Primary and Preschool Education, volume 3, issue: 1 eng
dc.subject inclusion eng
dc.subject humanity eng
dc.subject morality eng
dc.subject ontology eng
dc.subject Comenius eng
dc.subject exclusion eng
dc.subject inkluze cze
dc.subject lidskost cze
dc.subject etika cze
dc.subject ontologie cze
dc.subject Komenský cze
dc.subject exkluze cze
dc.title Where does the right of inclusion come from? The anthropological-ethical foundations of the educational model eng
dc.title.alternative Odkud právo na inkluzi? Antropologicko-etické předpoklady vzdělávacího modelu cze
dc.type article eng
dc.identifier.obd 43875422 eng
dc.identifier.doi 10.21062/ujep/327.2019/a/2533-7106/OJPPE/2019/3/9 eng
dc.description.abstract-translated Cílem příspěvku je posoudit fenomén inkluze z filosofické - konkrétně, antropologické a etické - perspektivy. Důvod je prostý: Inkluzivní vzdělávání operuje s pojmy jako „humanita“, „člověk“, „každý člověk“, „člověk se speciální potřebou“ apod. Jde tedy o člověka. Ale také se objevují obraty jako „jedinec má právo“, „každý má nárok“, „nikdo nesmí být opomíjen“, „úcta k životu“, a to jsou výroky etické. Člověk nějak jest a nějak by měl být, stejně jako škola, která člověka formuje – nějaká je a nějaká by měla být. Zastánci inkluzivního vzdělávání si pochopitelně přejí, aby škola byla inkluzivní. Toto přání však stojí na zcela určitých předpokladech, či na určitém filozofickém před-porozumění ohledně lidské ontologie, tj. bytí (jak člověk je) a etiky (jak člověk má být). Mým argumentem je, že morální požadavek výchovné inkluze pochází ze specifického antropologického porozumění. Příspěvek jej demonstruje v textech z pera slavného učitele národů J. A. Komenského. cze
dc.publicationstatus postprint eng
dc.peerreviewed yes eng
dc.source.url http://ojppe.eu/index.php/OJPPE/article/view/32 cze
dc.relation.publisherversion http://ojppe.eu/index.php/OJPPE/article/view/32 eng
dc.rights.access Open Access eng


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Parcourir

Mon compte