DSpace Repository

Výchova charakteru v evropských školách: Srovnávací studie postojů učitelů a rodičů

Show simple item record

dc.rights.license CC BY cze
dc.contributor.author Hábl, Jan cze
dc.contributor.author Hábl, Vojtěch Jan cze
dc.date.accessioned 2025-12-05T15:44:55Z
dc.date.available 2025-12-05T15:44:55Z
dc.date.issued 2025 cze
dc.identifier.issn 0031-3815 cze
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12603/2410
dc.description.abstract Tato zpráva shrnuje výsledky projektu TEPACE (Teachers’ and Parents’ Perspectives on Character Education in Europe), který analyzuje postoje učitelů a rodičů k výchově charakteru (character education) ve školách ve vybraných zemích Evropy. Studie pokrývá sedm zemí (Rakousko, Česko, Velká Británie, Lotyšsko, Polsko, Slovensko a Španělsko) a čerpá z rozsáhlých datových souborů (2 652 učitelů a 7 918 rodičů). Studie se uskutečnila ve spolupráci s platformou ECVA (European Character and Virtue Association, https://ecva-character.org). Hlavní výzkumné otázky se týkají významu výchovy charakteru, rozdílů mezi zeměmi v preferencích různých charakterových ctností a vztahu mezi akademickým úspěchem a rozvojem dobrého charakteru. Studie také zkoumá faktory, které ovlivňují postoje učitelů k této problematice, včetně jejich pedagogické zkušenosti, typu školy a osobní důvěry ve vlastní schopnost integrovat výchovu charakteru do výuky. cze
dc.format p. 71-78 cze
dc.language.iso cze cze
dc.publisher Univerzita Karlova cze
dc.relation.ispartof Pedagogika : časopis pro vědy o vzdělávání a výchově, volume 75, issue: 1 cze
dc.subject výchova charakteru cze
dc.subject Evropa cze
dc.subject učitelé cze
dc.subject rodiče cze
dc.subject komparativní studie cze
dc.subject character education eng
dc.subject Europe eng
dc.subject teachers eng
dc.subject parents eng
dc.subject comparative study eng
dc.title Výchova charakteru v evropských školách: Srovnávací studie postojů učitelů a rodičů cze
dc.title.alternative Character Education in European Schools: A Comparative Study of Teachers’ and Parents’ Attitudes eng
dc.type article cze
dc.identifier.obd 43882090 cze
dc.identifier.doi 10.14712/23362189.2025.4842 cze
dc.description.abstract-translated This report summarizes the results of the TEPACE project (Teachers’ and Parents’ Perspectives on Character Education in Europe), which analyzes the attitudes of teachers and parents toward character education in schools across selected European countries. The study covers seven countries (Austria, Czech Republic, United Kingdom, Latvia, Poland, Slovakia, and Spain) and draws from extensive datasets (2,652 teachers and 7,918 parents). The research was conducted in collaboration with the ECVA platform (European Character and Virtue Association, https://ecva-character.org). The main research questions concern the significance of character education, cross-country differences in preferences for various character virtues, and the relationship between academic achievement and the development of good character. The study also explores factors that influence teachers’ attitudes on the topic, including their teaching experience, type of school, and personal confidence in their ability to integrate character education into their teaching. eng
dc.publicationstatus postprint cze
dc.peerreviewed yes cze
dc.source.url https://ojs.cuni.cz/pedagogika/issue/view/383 cze
dc.source.url https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/4842 cze
dc.rights.access Open Access cze


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account