| dc.rights.license | CC BY | cze |
| dc.contributor.author | Hábl, Jan | cze |
| dc.contributor.author | Hábl, Vojtěch Jan | cze |
| dc.date.accessioned | 2025-12-05T15:44:55Z | |
| dc.date.available | 2025-12-05T15:44:55Z | |
| dc.date.issued | 2025 | cze |
| dc.identifier.issn | 0031-3815 | cze |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12603/2410 | |
| dc.description.abstract | Tato zpráva shrnuje výsledky projektu TEPACE (Teachers’ and Parents’ Perspectives on Character Education in Europe), který analyzuje postoje učitelů a rodičů k výchově charakteru (character education) ve školách ve vybraných zemích Evropy. Studie pokrývá sedm zemí (Rakousko, Česko, Velká Británie, Lotyšsko, Polsko, Slovensko a Španělsko) a čerpá z rozsáhlých datových souborů (2 652 učitelů a 7 918 rodičů). Studie se uskutečnila ve spolupráci s platformou ECVA (European Character and Virtue Association, https://ecva-character.org). Hlavní výzkumné otázky se týkají významu výchovy charakteru, rozdílů mezi zeměmi v preferencích různých charakterových ctností a vztahu mezi akademickým úspěchem a rozvojem dobrého charakteru. Studie také zkoumá faktory, které ovlivňují postoje učitelů k této problematice, včetně jejich pedagogické zkušenosti, typu školy a osobní důvěry ve vlastní schopnost integrovat výchovu charakteru do výuky. | cze |
| dc.format | p. 71-78 | cze |
| dc.language.iso | cze | cze |
| dc.publisher | Univerzita Karlova | cze |
| dc.relation.ispartof | Pedagogika : časopis pro vědy o vzdělávání a výchově, volume 75, issue: 1 | cze |
| dc.subject | výchova charakteru | cze |
| dc.subject | Evropa | cze |
| dc.subject | učitelé | cze |
| dc.subject | rodiče | cze |
| dc.subject | komparativní studie | cze |
| dc.subject | character education | eng |
| dc.subject | Europe | eng |
| dc.subject | teachers | eng |
| dc.subject | parents | eng |
| dc.subject | comparative study | eng |
| dc.title | Výchova charakteru v evropských školách: Srovnávací studie postojů učitelů a rodičů | cze |
| dc.title.alternative | Character Education in European Schools: A Comparative Study of Teachers’ and Parents’ Attitudes | eng |
| dc.type | article | cze |
| dc.identifier.obd | 43882090 | cze |
| dc.identifier.doi | 10.14712/23362189.2025.4842 | cze |
| dc.description.abstract-translated | This report summarizes the results of the TEPACE project (Teachers’ and Parents’ Perspectives on Character Education in Europe), which analyzes the attitudes of teachers and parents toward character education in schools across selected European countries. The study covers seven countries (Austria, Czech Republic, United Kingdom, Latvia, Poland, Slovakia, and Spain) and draws from extensive datasets (2,652 teachers and 7,918 parents). The research was conducted in collaboration with the ECVA platform (European Character and Virtue Association, https://ecva-character.org). The main research questions concern the significance of character education, cross-country differences in preferences for various character virtues, and the relationship between academic achievement and the development of good character. The study also explores factors that influence teachers’ attitudes on the topic, including their teaching experience, type of school, and personal confidence in their ability to integrate character education into their teaching. | eng |
| dc.publicationstatus | postprint | cze |
| dc.peerreviewed | yes | cze |
| dc.source.url | https://ojs.cuni.cz/pedagogika/issue/view/383 | cze |
| dc.source.url | https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/4842 | cze |
| dc.rights.access | Open Access | cze |