DSpace Repository

Rozsah a zpracování tématu chemických výpočtů v učebnicích chemie pro střední školy

Show simple item record

dc.rights.license CC BY cze
dc.contributor.author Rusek, Martin cze
dc.contributor.author Machková, Veronika cze
dc.contributor.author Koperová, Dominika cze
dc.contributor.author Bártová, Iveta cze
dc.contributor.author Sirotek, Vladimír cze
dc.contributor.author Štrofová, Jitka cze
dc.date.accessioned 2025-12-05T15:26:01Z
dc.date.available 2025-12-05T15:26:01Z
dc.date.issued 2024 cze
dc.identifier.issn 0009-2770 cze
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12603/2298
dc.description.abstract Předložená studie byla zaměřena na analýzu rozsahu a pojetí výuky chemických výpočtů ve středoškolských učebnicích. Byla provedena detailní analýza vybraných učebnic zaměřená na: typy výpočtů, pojetí jejich výkladů, formu zadání příkladů, způsoby řešení a možnosti procvičování. Výsledky ukázaly značné rozdíly mezi jednotlivými učebnicemi v rozsahu zařazených témat a v pojetí výkladu daného učiva. To se může odrážet v nedostatečné připravenosti studentů nejen v oblasti chemických výpočtů, ale také např. v oblasti úvodních laboratorních kurzů. Tato práce poskytuje učitelům preferujícím učebnice pro přípravu výuky ucelený přehled pro informovaný výběr z dostupných učebnic. Pro výzkumníky v oblasti didaktiky chemie a tvůrce vzdělávací politiky nabízí doporučení pro zlepšení výukových strategií a podporuje hlubší porozumění významu a implementaci chemických a matematických kompetencí ve vzdělávání. cze
dc.format p. 348-353 cze
dc.language.iso cze cze
dc.publisher Česká společnost chemická cze
dc.relation.ispartof Chemické listy, volume 118, issue: 6 cze
dc.subject chemické výpočty cze
dc.subject analýza učebnic cze
dc.subject výuka chemie cze
dc.subject chemical calculations eng
dc.subject textbook analysis eng
dc.subject chemistry education eng
dc.title Rozsah a zpracování tématu chemických výpočtů v učebnicích chemie pro střední školy cze
dc.title.alternative Extent and Processing of Chemical Calculations in the Chemistry Textbooks for High Schools eng
dc.type article cze
dc.identifier.obd 43881745 cze
dc.identifier.doi 10.54779/chl20240348 cze
dc.description.abstract-translated The presented study is focused on the analysis of the scope and conception of teaching the chemical calculations in high school textbooks. The performed detailed analysis of selected textbooks was focused on: types of calculations, the conception of their explanations, the form of example assignments, methods of solution, and opportunities for practice. The results showed considerable differences between individual textbooks in the scope of topics included and in the approach to the explanation of the given material. The findings suggest that current high school education, in terms of its impact on students ’ abilities to solve chemical calculations, is not fully adapted to the requirements of university studies. This may be reflected in the insufficient preparedness of students not only in the field of chemical calculations but also, for example, in the introductory laboratory courses. This work provides teachers who prefer textbooks for teaching preparation a comprehensive overview for an informed selection from available textbooks. For researchers in the field of the chemistry didactics and creators of educational policy, it offers recommendations for improving teaching strategies and supports a deeper understanding of the significance and implementation of chemical competencies and mathematical skills in education. eng
dc.publicationstatus postprint cze
dc.peerreviewed yes cze
dc.source.url http://www.chemicke-listy.cz/ojs3/index.php/chemicke-listy/article/view/4797 cze
dc.relation.publisherversion http://www.chemicke-listy.cz/ojs3/index.php/chemicke-listy/article/view/4797 cze
dc.rights.access Open Access cze


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account