Zobrazit minimální záznam
| dc.rights.license |
CC BY |
cze |
| dc.contributor.author |
Šejnohová, Kristýna |
cze |
| dc.contributor.author |
Michek, Stanislav |
cze |
| dc.contributor.author |
Chvál, Martin |
cze |
| dc.date.accessioned |
2025-12-05T15:21:02Z |
|
| dc.date.available |
2025-12-05T15:21:02Z |
|
| dc.date.issued |
2024 |
cze |
| dc.identifier.issn |
1803-7437 |
cze |
| dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/20.500.12603/2263 |
|
| dc.description.abstract |
Učitelé jsou heterogenní skupinou nejen z hlediska věku a délky praxe, ale i z hlediska vzdělávacích potřeb a aktuální profesní úrovně. Předkládaná výzkumná studie se věnuje vybraným aspektům profesního rozvoje českých učitelů druhého stupně základních škol v jednotlivých fázích jejich profesní kariéry. Pro sekundární analýzy jsme využili data z mezinárodního výzkumu TALIS z let 2013 a 2018 a data Národního institutu pro další vzdělávání (NIDV) z roku 2015. Zajímalo nás, jak vybraní učitelé hodnotí vliv aktivit profesního rozvoje, obdržené zpětné vazby vůči vybraným aspektům své výuky, jak často spolupracují se svými kolegy a v jaké míře vnímají bariéry pro svou účast na profesním rozvoji. A to vše s ohledem na věk a délku pedagogické praxe. Z výsledků vyplývá, že čím starší a zkušenější učitelé jsou, tím pozitivněji hodnotí vliv aktivit profesního rozvoje na svůj styl výuky. Zároveň čím mladší a méně zkušení učitelé jsou, tím více překážek vnímají pro svou účast na těchto aktivitách. Učitelé oceňující přínos aktivit profesního rozvoje také mají tendenci více spolupracovat se svými kolegy. V závěru textu formulujeme doporučení pro další výzkum a zodpovědné řízení profesního rozvoje učitelů na různých úrovních – na úrovni ředitelů škol a úrovni vzdělávací politiky. |
cze |
| dc.format |
p. 25-56 |
cze |
| dc.language.iso |
cze |
cze |
| dc.publisher |
Masarykova univerzita |
cze |
| dc.relation.ispartof |
Studia paedagogica, volume 29, issue: 1 |
cze |
| dc.subject |
profesní rozvoj |
cze |
| dc.subject |
učitel druhého stupně základní školy |
cze |
| dc.subject |
sekundární analýza |
cze |
| dc.subject |
TALIS |
cze |
| dc.subject |
professional development |
eng |
| dc.subject |
lower secondary school teacher |
eng |
| dc.subject |
secondary analysis |
eng |
| dc.subject |
TALIS |
eng |
| dc.title |
Aktivity profesního rozvoje pohledem učitelů druhého stupně základních škol: sekundární analýza dat TALIS |
cze |
| dc.title.alternative |
Professional Development Activities from the Perspective of Lower Secondary School Teachers: A Secondary Analysis of TALIS Data |
eng |
| dc.type |
article |
cze |
| dc.identifier.obd |
43881558 |
cze |
| dc.identifier.doi |
10.5817/SP2024-1-2 |
cze |
| dc.description.abstract-translated |
Teachers are a heterogeneous group in terms of age and length of practice and also in terms of educational needs and current professional level. This study focuses on selected aspects of professional development among Czech lower secondary school teachers at various stages of their careers. For the secondary analyses, we used data from the Teaching and Learning International Survey (TALIS) from 2013 and 2018 and data from the National Institute for Further Education survey from 2015. We were interested in how selected teachers evaluated the impact of professional development activities and received feedback on particular aspects of their teaching, in how often they collaborated with their colleagues, and to what extent they perceived barriers to their participation in professional development. All this relates to their age and the length of their teaching experience. Our findings showed that older and more experienced teachers more positively rated the influence of professional development activities on their teaching style. At the same time, younger and less experienced teachers perceived more obstacles to their participation in these activities. Teachers appreciating the benefits of professional development activities also tended to collaborate more with their colleagues. We formulate recommendations for further research and responsible management of the professional development of teachers at different levels – at the levels of school headteachers and educational policies. |
eng |
| dc.publicationstatus |
postprint |
cze |
| dc.peerreviewed |
yes |
cze |
| dc.source.url |
https://journals.phil.muni.cz/studia-paedagogica/issue/view/2638 |
cze |
| dc.source.url |
https://journals.phil.muni.cz/studia-paedagogica/article/view/39137 |
cze |
| dc.rights.access |
Open Access |
cze |
Soubory tohoto záznamu
Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích
Zobrazit minimální záznam