Afficher la notice abrégée
| dc.rights.license |
CC BY |
cze |
| dc.contributor.author |
Vízek, Lukáš |
cze |
| dc.date.accessioned |
2025-12-05T14:45:26Z |
|
| dc.date.available |
2025-12-05T14:45:26Z |
|
| dc.date.issued |
2023 |
cze |
| dc.identifier.issn |
1804-1450 |
cze |
| dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/20.500.12603/2219 |
|
| dc.description.abstract |
Tento text uvažuje o významech dynamické geometrie pro matematické vzdělávání zejména na druhém stupni základní školy. Ukazuje souvislosti dynamických prostředích s klasickými přístupy v geometrii, naznačuje přidanou hodnotu digitálních nástrojů a prezentuje výsledky vybraných výzkumných šetření. Předkládá zjištění, že dynamická geometrie může hrát vedlejší roli ve školní praxi, může stát v pozadí výuky matematiky a současně podporovat vzdělávání impulzy, které jsou obtížně nahraditelné při tvorbě statických obrazců tužkou na papír. |
cze |
| dc.format |
p. 16-25 |
cze |
| dc.language.iso |
cze |
cze |
| dc.publisher |
Jihočeská univerzita |
cze |
| dc.relation.ispartof |
South Bohemia Mathematical Letters, volume 31, issue: 1 |
cze |
| dc.subject |
dynamická geometrie |
cze |
| dc.subject |
2. stupeň základní školy |
cze |
| dc.subject |
geometrické konstrukce |
cze |
| dc.subject |
klasifikace geometrických objektů |
cze |
| dc.subject |
argumentace |
cze |
| dc.subject |
dynamic geometry |
eng |
| dc.subject |
lower secondary school |
eng |
| dc.subject |
geometric construction |
eng |
| dc.subject |
classification of geometric objects |
eng |
| dc.subject |
argumentation |
eng |
| dc.title |
Kritické a tvořivé využívání dynamické geometrie v matematice základní školy |
cze |
| dc.title.alternative |
Critical and creative use of dynamic geometry in secondary school mathematics |
eng |
| dc.type |
article |
cze |
| dc.identifier.obd |
43881385 |
cze |
| dc.description.abstract-translated |
This text considers the relevance of dynamic geometry for mathematics education, particularly at the level of lower secondary school. It shows the connections between dynamic environments and classical approaches in geometry, suggests the added value of digital tools and presents the results of selected explorations. It presents findings that dynamic geometry can play a secondary role in school practice, can stand in the background of mathematics teaching, and at the same time support learning with impulses that are difficult to replace when creating static patterns with pencil on paper. |
eng |
| dc.publicationstatus |
postprint |
cze |
| dc.peerreviewed |
yes |
cze |
| dc.source.url |
https://home.pf.jcu.cz/~sbml/wp-content/uploads/2023_Vizek.pdf |
cze |
| dc.source.url |
https://home.pf.jcu.cz/~sbml/ |
cze |
| dc.rights.access |
Open Access |
cze |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée