Dépôt DSpace/Manakin

Persvazivní prvky v českých nakladatelských anotacích

Afficher la notice abrégée

dc.rights.license CC BY cze
dc.contributor.author Jelínek, Jiří cze
dc.date.accessioned 2025-12-05T14:34:54Z
dc.date.available 2025-12-05T14:34:54Z
dc.date.issued 2023 cze
dc.identifier.issn 1230-2287 cze
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12603/2145
dc.description.abstract Cílem textu je analyzovat, jakým způsobem se styl oficiálních knižních anotací snaží zanechat příznivý dojem na potenciálního čtenáře a kupujícího. Porovnávány jsou resumé pořízené ve třech obdobích české literatury, a to v období první republiky (s anotacemi pořízenými přibližně od roku 1930), v období komunismu (s anotacemi pořízenými přibližně od roku 1970) a v období současném (s anotacemi z roku 2022). Nejstarší shrnutí se mohou zdát až naivní ve svých přesvědčovacích strategiích, tj. v používání jednoznačných adjektiv, jako je „dobrý“ nebo „dojemný“. Anotace ny z komunistické éry rovněž využívají těchto pochvalných adjektiv, někdy ještě sugestivnějších, a zdůrazňují je ostentativně "objektivními" výroky vysvětlujícími, proč zmíněná publikace odpovídá socialistickému světonázoru. Současné strategie jsou subtilnější a jednotlivá shrnutí se od sebe výrazně liší, přičemž jejich cílem je různé skupiny potenciálních čtenářů tím, že svůj styl přizpůsobují vkusu cílové skupiny. cze
dc.format p. 269-280 cze
dc.language.iso cze cze
dc.publisher Uniwersytet Opolski cze
dc.relation.ispartof Stylistyka, volume "Neuveden", issue: 32 cze
dc.subject anotace cze
dc.subject nakladatelské anotace cze
dc.subject persvaze cze
dc.subject persvazivní styl cze
dc.subject propagace literatury cze
dc.subject summary eng
dc.subject publisher summary eng
dc.subject persuasion eng
dc.subject persuasive style eng
dc.subject literature promotion eng
dc.title Persvazivní prvky v českých nakladatelských anotacích cze
dc.title.alternative Persuasive Elements in Czech Publisher Summaries eng
dc.type article cze
dc.identifier.obd 43881217 cze
dc.identifier.doi 10.25167/Stylistyka32.2023.15 cze
dc.description.abstract-translated The text aims to analyse how the style of official book summaries seeks to leave a favourable impression on the potential reader and buyer. Summaries made in three eras of the Czech literature have been compared, namely, in the First Czechoslovak Republic (with summaries taken from around 1930), in the communist era (with summaries taken from around 1970), and in the contemporary era (with summaries from 2022). The oldest summaries may seem almost naive in their persuasive strategies, i.e., using unambiguous adjectives, such as “good” or “moving”. The communist era summaries also make use of these laudatory adjectives, sometimes even more evocative, and emphasise them with ostentatiously “objective” statements explaining why the said publication agrees with the socialist worldview. The contemporary strategies are more subtle, and the individual summaries differ strongly, aiming at different groups of potential readers by adjusting their respective styles to the target audience’s tastes. eng
dc.publicationstatus postprint cze
dc.peerreviewed yes cze
dc.source.url https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/5431/4653 cze
dc.relation.publisherversion https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/5431/4653 cze
dc.rights.access Open Access cze


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Parcourir

Mon compte