Afficher la notice abrégée
| dc.rights.license |
CC BY |
cze |
| dc.contributor.author |
Jelínek, Jiří |
cze |
| dc.date.accessioned |
2025-12-05T14:34:54Z |
|
| dc.date.available |
2025-12-05T14:34:54Z |
|
| dc.date.issued |
2023 |
cze |
| dc.identifier.issn |
1230-2287 |
cze |
| dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/20.500.12603/2145 |
|
| dc.description.abstract |
Cílem textu je analyzovat, jakým způsobem se styl oficiálních knižních anotací snaží zanechat příznivý dojem na potenciálního čtenáře a kupujícího. Porovnávány jsou resumé pořízené ve třech obdobích české literatury, a to v období první republiky (s anotacemi pořízenými přibližně od roku 1930), v období komunismu (s anotacemi pořízenými přibližně od roku 1970) a v období současném (s anotacemi z roku 2022). Nejstarší shrnutí se mohou zdát až naivní ve svých přesvědčovacích strategiích, tj. v používání jednoznačných adjektiv, jako je „dobrý“ nebo „dojemný“. Anotace ny z komunistické éry rovněž využívají těchto pochvalných adjektiv, někdy ještě sugestivnějších, a zdůrazňují je ostentativně "objektivními" výroky vysvětlujícími, proč zmíněná publikace odpovídá socialistickému světonázoru. Současné strategie jsou subtilnější a jednotlivá shrnutí se od sebe výrazně liší, přičemž jejich cílem je různé skupiny potenciálních čtenářů tím, že svůj styl přizpůsobují vkusu cílové skupiny. |
cze |
| dc.format |
p. 269-280 |
cze |
| dc.language.iso |
cze |
cze |
| dc.publisher |
Uniwersytet Opolski |
cze |
| dc.relation.ispartof |
Stylistyka, volume "Neuveden", issue: 32 |
cze |
| dc.subject |
anotace |
cze |
| dc.subject |
nakladatelské anotace |
cze |
| dc.subject |
persvaze |
cze |
| dc.subject |
persvazivní styl |
cze |
| dc.subject |
propagace literatury |
cze |
| dc.subject |
summary |
eng |
| dc.subject |
publisher summary |
eng |
| dc.subject |
persuasion |
eng |
| dc.subject |
persuasive style |
eng |
| dc.subject |
literature promotion |
eng |
| dc.title |
Persvazivní prvky v českých nakladatelských anotacích |
cze |
| dc.title.alternative |
Persuasive Elements in Czech Publisher Summaries |
eng |
| dc.type |
article |
cze |
| dc.identifier.obd |
43881217 |
cze |
| dc.identifier.doi |
10.25167/Stylistyka32.2023.15 |
cze |
| dc.description.abstract-translated |
The text aims to analyse how the style of official book summaries seeks to leave a favourable impression on the potential reader and buyer. Summaries made in three eras of the Czech literature have been compared, namely, in the First Czechoslovak Republic (with summaries taken from around 1930), in the communist era (with summaries taken from around 1970), and in the contemporary era (with summaries from 2022). The oldest summaries may seem almost naive in their persuasive strategies, i.e., using unambiguous adjectives, such as “good” or “moving”. The communist era summaries also make use of these laudatory adjectives, sometimes even more evocative, and emphasise them with ostentatiously “objective” statements explaining why the said publication agrees with the socialist worldview. The contemporary strategies are more subtle, and the individual summaries differ strongly, aiming at different groups of potential readers by adjusting their respective styles to the target audience’s tastes. |
eng |
| dc.publicationstatus |
postprint |
cze |
| dc.peerreviewed |
yes |
cze |
| dc.source.url |
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/5431/4653 |
cze |
| dc.relation.publisherversion |
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/5431/4653 |
cze |
| dc.rights.access |
Open Access |
cze |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée