Digitální knihovna UHK

Strategie 2030+ v přípravě budoucích učitelů fyziky

Zobrazit minimální záznam

dc.rights.license CC BY cze
dc.contributor.author Kos, Jiří cze
dc.contributor.author Křížová, Michaela cze
dc.date.accessioned 2025-12-05T14:14:14Z
dc.date.available 2025-12-05T14:14:14Z
dc.date.issued 2024 cze
dc.identifier.issn 1805-7705 cze
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12603/2061
dc.description.abstract Nebojíme se tvrdit, že velkou část českých didaktiků fyziky v současné době trápí (mimo jiné) naplňování Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ (nazýváno též Strategie 2030+. Konkrétně pak její dva vybrané aspekty – značně ožehavé téma revize Rámcových vzdělávacích programů (dále označujeme RVP) a plánovaná reforma přípravy budoucích učitelů. Aktuálnost a důležitost těchto otázek je zřejmá. Úpravou již prošel Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) i Rámcový vzdělávací program pro gymnázia (RVP G) a školy, které vzdělávají žáky v příslušných oborech vzdělávání, musí na tuto změnu povinně zareagovat v nejbližších letech. Čerství absolventi učitelsky zaměřených studijních programů se tak s revizí budou zcela jistě bezprostředně potýkat. Reforma přípravy budoucích učitelů je pak tzv. evergreen českého školství. Situace je pro didaktiky o to nepříjemnější, že změny ve struktuře vysokoškolských studijních programů není snadné realizovat příliš pružně, neboť akreditační procedura není vůbec snadná a představuje velkou administrativní zátěž. Pro některé univerzity je sice akreditační proces jednodušší, pokud mají v dané oblasti vzdělávání institucionální akreditaci, ale například bakalářské studijní programy se zaměřením na přípravu budoucích učitelů mají běžně akreditaci i na deset let, takže nelze předpokládat, že by vysoké školy hromadně přetvářely studijní programy předčasně. Vysoké školy (didaktici) si tedy musí často poradit v rámci platné struktury předmětů daného programu. V tomto článku bychom tedy rádi trochu podrobněji popsali rámec změn, které jsme výše uvedli, a představili, jak u nás na katedře (alespoň částečně) s naznačenými problémy pracujeme. cze
dc.format p. 39-51 cze
dc.language.iso cze cze
dc.publisher Prometheus cze
dc.relation.ispartof Matematika, fyzika, informatika, volume 33, issue: 1 cze
dc.subject Strategie 2030+ cze
dc.subject příprava učitelů cze
dc.subject didaktika fyziky cze
dc.subject Strategy 2030+ eng
dc.subject teacher training eng
dc.subject didactics of physics eng
dc.title Strategie 2030+ v přípravě budoucích učitelů fyziky cze
dc.title.alternative Strategy 2030+ in the preparation of future physics teachers eng
dc.type article cze
dc.identifier.obd 43880966 cze
dc.description.abstract-translated We are not afraid to say that a large part of the Czech didactics of physics is currently troubled by (among other things) the implementation of the Strategy of the Education Policy of the Czech Republic until the year 2030+ (also called the Strategy 2030+. Specifically, two selected aspects of it - the very hot topic of the revision of the Framework Education Programs (further we refer to RVP) and the planned reform of the training of future teachers. The topicality and importance of these questions is obvious. The Framework Education Program for Basic Education (RVP ZV) and the Framework Education Program for Gymnasiums (RVP G) and schools that educate pupils in the respective fields have already been revised education, must react to this change in the coming years. Fresh graduates of teacher-oriented study programs will therefore most certainly face the revision immediately. The reform of the training of future teachers is the so-called evergreen of the Czech education system. The situation is all the more unpleasant for didactics because the changes it is not easy to implement flexibly in the structure of university study programs, as the accreditation procedure is not easy at all and represents a large administrative burden. For some universities, the accreditation process is indeed easier if they have institutional accreditation in the given field of education, but for example, bachelor's study programs focusing on the preparation of future teachers are normally accredited for ten years, so it cannot be assumed that universities would massively transform study programs prematurely . Universities (educators) therefore often have to consult within the valid structure of the subjects of the given program. In this article, we would like to describe in a little more detail the framework of the changes that we mentioned above, and present how we (at least partially) work with the indicated problems at our department.We are not afraid to say that a large part of the Czech didactics of physics is currently troubled by (among other things) the implementation of the Strategy of the Education Policy of the Czech Republic until the year 2030+ (also called the Strategy 2030+. Specifically, two selected aspects of it - the very hot topic of the revision of the Framework Education Programs (further we refer to RVP) and the planned reform of the training of future teachers. The topicality and importance of these questions is obvious. The Framework Education Program for Basic Education (RVP ZV) and the Framework Education Program for Gymnasiums (RVP G) and schools that educate pupils in the respective fields have already been revised education, must react to this change in the coming years. Fresh graduates of teacher-oriented study programs will therefore most certainly face the revision immediately. The reform of the training of future teachers is the so-called evergreen of the Czech education system. The situation is all the more unpleasant for didactics because the changes it is not easy to implement flexibly in the structure of university study programs, as the accreditation procedure is not easy at all and represents a large administrative burden. For some universities, the accreditation process is indeed easier if they have institutional accreditation in the given field of education, but for example, bachelor's study programs focusing on the preparation of future teachers are normally accredited for ten years, so it cannot be assumed that universities would massively transform study programs prematurely . Universities (educators) therefore often have to consult within the valid structure of the subjects of the given program. In this article, we would like to describe in a little more detail the framework of the changes that we mentioned above, and present how we (at least partially) work with the indicated problems at our department. eng
dc.publicationstatus postprint cze
dc.peerreviewed yes cze
dc.source.url https://www.mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/792 cze
dc.relation.publisherversion https://www.mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/792 cze
dc.rights.access Open Access cze


Soubory tohoto záznamu

Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Prohledat DSpace


Procházet

Můj účet