Abstrakt:
Tento článek se věnuje ukrajinské studentské migraci a spojení procesů integrace a transnacionalismu. Hlavní zaměření článku je na sebeidentifikaci mladých Ukrajinců studujících v České republice. Autoři objasňují a popisují ukrajinskou studentskou migraci v rozměru integračních a transnacionálních dispozic a také diskutují, jestli tyto dispozice mohu být vnímány v antagonistickém nebo synergickém vztahu. Spojení mezi transnacionalismem a integrací je široce diskutováno v antropologické a sociologické literatuře a mnoho autorů identifikuje jejich spojení v kontextu synergie. V případě ukrajinských studentů v České republice však autoři tohoto článku argumentují, že tyto procesy mohou být porozuměné jak v synergickém, tak v antagonistickém přístupu, protože hlavním principem je studentská sebeidentifikace. Nejvíce materiálu prezentovaného v tomto článku je založena na hloubkových rozhovorech s ukrajinskými studenty, které byly provedené v letech 2012-2019. Výsledky kvalitativního výzkumu jsou pak porovnávány a diskutovány ve vztahu k datům z online dotazníku, který v roce 2018 sesbíral 258 odpovědí od ukrajinských studentů. Tento článek uvádí, že ukrajinští studenti inklinují k oběma směrům, jak k antagonistickému, tak k synergickému vztahu obou procesů integrace a transnacionalismu, protože záleží jejich na sebeidentifikačních dispozicích. Nejvíce participantů však inklinuje k synergii.