Abstrakt:
Cílem prezentovaného článku je deskripce dopadů pandemie COVID-19 na domovy pro osoby se zdravotním postižením (DOZP). Zaměřili jsme se na sledování dopadů pandemie na práci s klienty, na poskytování služeb klientům a jejich omezování a využívání online nástrojů při poskytování služeb. Hlavním nástrojem pro získávání dat byl dotazník, jehož administraci předcházel předvýzkum a výsledky byly doplněny prostřednictvím focus group. Dotazník vyplnili ředitelé/vedoucí služby ze 77 DOZP (37 % ze všech těchto služeb v ČR). Cílovou skupinou klientů těchto zařízení jsou dominantně lidé s postižením mentálním a kombinovaným. Pandemie významně redukovala rozsah poskytovaných služeb (zejména kontakt se společenským prostředím, aktivity umělecké, terapeutické, volnočasové, relaxační, a pohybové). Měla značný dopad na psychický stav klientů, naplňování jejich cílů, zajištění zdravotní péče apod. Velkým problémem při práci s klienty byla nutnost vysvětlit klientům stav a naučit je se s ním vyrovnat, což ukazuje význam speciálně pedagogických kompetencí pracovníků DOZP (speciálních pedagogů je pouze 0,2 % z nich).