Zobrazit minimální záznam
| dc.rights.license |
CC BY |
cze |
| dc.contributor.author |
Hábl, Jan |
cze |
| dc.date.accessioned |
2025-12-05T10:49:28Z |
|
| dc.date.available |
2025-12-05T10:49:28Z |
|
| dc.date.issued |
2021 |
cze |
| dc.identifier.issn |
1805-0948 |
cze |
| dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/20.500.12603/1436 |
|
| dc.description.abstract |
Edukace je dynamická záležitost. Její pohyb souvisí s pohybem lidského myšlení. Jak člověk myslí, tak také jedná, a to i edukačně. V tomto eseji budeme didaktiku chápat jako disciplínu, která se táže „jak“, a fi lozofi i výchovy jako disciplínu, která se táže „proč“. Didaktika a její příbuzné disciplíny mají za úkol promýšlet metodologii utváření člověka. Filozofi e výchovy nutí pedagogiku přemýšlet, proč dělá to, co dělá. Co je cílem. Co je smyslem. Zaměříme se na tři historické ideové pohyby, resp. metanarativní posuny, které určovaly (a určují) podobu současného filozofování o výchově. Smyslem tohoto exkurzu je nastínit historické a filozofické souvislosti za účelem porozumění naší současné pedagogické realitě tzv. západního světa. Budeme srovnávat ideová východiska doby pre-moderní, moderní a post-moderní a sledovat jejich edukační implikace. Cílem příspěvku je předložit argument ve prospěch celostního pojetí „educatio“, jak jej formuloval J. A. Komenský. |
cze |
| dc.format |
p. 60-72 |
cze |
| dc.language.iso |
cze |
cze |
| dc.publisher |
Jihočeská univerzita |
cze |
| dc.relation.ispartof |
Caritas et Veritas, volume 11, issue: 2 |
cze |
| dc.subject |
Harmonia |
cze |
| dc.subject |
Scientia |
cze |
| dc.subject |
Economia |
cze |
| dc.subject |
folozofie |
cze |
| dc.subject |
výchovy |
cze |
| dc.subject |
Harmonia |
eng |
| dc.subject |
Scientia |
eng |
| dc.subject |
Economia |
eng |
| dc.subject |
Three |
eng |
| dc.subject |
Motifs |
eng |
| dc.subject |
Philosophy |
eng |
| dc.subject |
Education |
eng |
| dc.title |
Harmonia, Scientia, Economia – tři motivy západní filosofie výchovy |
cze |
| dc.title.alternative |
Harmonia, Scientia, Economia – Three Motifs in the Western Philosophy of Education |
eng |
| dc.type |
article |
cze |
| dc.identifier.obd |
43878671 |
cze |
| dc.identifier.doi |
10.32725/cetv.2021.033 |
cze |
| dc.description.abstract-translated |
Education is a dynamic matter. Its movement is related to the movement of human thinking. As one thinks, one also acts, even educationally. In this paper we will understand didactics as a discipline that asks ‘how’ and the philosophy of education as a discipline that asks ‘why’. The task of didactics and its related disciplines is to refl ect the methodology of human formation. The philosophy of education forces pedagogy to think about why it does what it does. What is the goal? What is the point? We will focus on three historical ideological movements, respectively meta-narrative shifts that determined (and still determine) the form of contemporary philosophy of education. The purpose of this brief study is to outline the historical and philosophical contexts in order to understand our present pedagogical reality of the Western world. We will compare the ideological starting points of pre-modern, modern, and post-modern times and follow their educational implications. The goal of the paper is to argue for the holistic ‘educatio’ formulated by J. A. Comenius. |
eng |
| dc.publicationstatus |
postprint |
cze |
| dc.peerreviewed |
yes |
cze |
| dc.source.url |
https://caritasetveritas.cz/pdfs/cev/2021/02/06.pdf |
cze |
| dc.relation.publisherversion |
https://caritasetveritas.cz/pdfs/cev/2021/02/06.pdf |
cze |
| dc.rights.access |
Open Access |
cze |
Soubory tohoto záznamu
Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích
Zobrazit minimální záznam