Digitální knihovna UHK

Harmonia, Scientia, Economia – tři motivy západní filosofie výchovy

Zobrazit minimální záznam

dc.rights.license CC BY cze
dc.contributor.author Hábl, Jan cze
dc.date.accessioned 2025-12-05T10:49:28Z
dc.date.available 2025-12-05T10:49:28Z
dc.date.issued 2021 cze
dc.identifier.issn 1805-0948 cze
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12603/1436
dc.description.abstract Edukace je dynamická záležitost. Její pohyb souvisí s pohybem lidského myšlení. Jak člověk myslí, tak také jedná, a to i edukačně. V tomto eseji budeme didaktiku chápat jako disciplínu, která se táže „jak“, a fi lozofi i výchovy jako disciplínu, která se táže „proč“. Didaktika a její příbuzné disciplíny mají za úkol promýšlet metodologii utváření člověka. Filozofi e výchovy nutí pedagogiku přemýšlet, proč dělá to, co dělá. Co je cílem. Co je smyslem. Zaměříme se na tři historické ideové pohyby, resp. metanarativní posuny, které určovaly (a určují) podobu současného filozofování o výchově. Smyslem tohoto exkurzu je nastínit historické a filozofické souvislosti za účelem porozumění naší současné pedagogické realitě tzv. západního světa. Budeme srovnávat ideová východiska doby pre-moderní, moderní a post-moderní a sledovat jejich edukační implikace. Cílem příspěvku je předložit argument ve prospěch celostního pojetí „educatio“, jak jej formuloval J. A. Komenský. cze
dc.format p. 60-72 cze
dc.language.iso cze cze
dc.publisher Jihočeská univerzita cze
dc.relation.ispartof Caritas et Veritas, volume 11, issue: 2 cze
dc.subject Harmonia cze
dc.subject Scientia cze
dc.subject Economia cze
dc.subject folozofie cze
dc.subject výchovy cze
dc.subject Harmonia eng
dc.subject Scientia eng
dc.subject Economia eng
dc.subject Three eng
dc.subject Motifs eng
dc.subject Philosophy eng
dc.subject Education eng
dc.title Harmonia, Scientia, Economia – tři motivy západní filosofie výchovy cze
dc.title.alternative Harmonia, Scientia, Economia – Three Motifs in the Western Philosophy of Education eng
dc.type article cze
dc.identifier.obd 43878671 cze
dc.identifier.doi 10.32725/cetv.2021.033 cze
dc.description.abstract-translated Education is a dynamic matter. Its movement is related to the movement of human thinking. As one thinks, one also acts, even educationally. In this paper we will understand didactics as a discipline that asks ‘how’ and the philosophy of education as a discipline that asks ‘why’. The task of didactics and its related disciplines is to refl ect the methodology of human formation. The philosophy of education forces pedagogy to think about why it does what it does. What is the goal? What is the point? We will focus on three historical ideological movements, respectively meta-narrative shifts that determined (and still determine) the form of contemporary philosophy of education. The purpose of this brief study is to outline the historical and philosophical contexts in order to understand our present pedagogical reality of the Western world. We will compare the ideological starting points of pre-modern, modern, and post-modern times and follow their educational implications. The goal of the paper is to argue for the holistic ‘educatio’ formulated by J. A. Comenius. eng
dc.publicationstatus postprint cze
dc.peerreviewed yes cze
dc.source.url https://caritasetveritas.cz/pdfs/cev/2021/02/06.pdf cze
dc.relation.publisherversion https://caritasetveritas.cz/pdfs/cev/2021/02/06.pdf cze
dc.rights.access Open Access cze


Soubory tohoto záznamu

Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Prohledat DSpace


Procházet

Můj účet