| dc.rights.license | CC BY | cze |
| dc.contributor.author | Vítová, Jitka | cze |
| dc.contributor.author | Wolf, Janet | cze |
| dc.contributor.author | Skutil, Martin | cze |
| dc.contributor.author | Maněnová, Martina | cze |
| dc.date.accessioned | 2025-12-05T10:46:31Z | |
| dc.date.available | 2025-12-05T10:46:31Z | |
| dc.date.issued | 2022 | cze |
| dc.identifier.issn | 0031-3815 | cze |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12603/1415 | |
| dc.description.abstract | Cílem studie je zmapovat inkluzivní přístupy plně organizovaných škol, na kterých studenti učitelství plní pedagogické praxe. Tyto školy přijímají na pedagogické praxe studenty programu Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Metody: Na základě analýzy dostupných nástrojů byl použit český překlad mezinárodně uznávaného ukazatele inkluze od autorů Booth a Ainscow (2007). Pro šetření byl využit pozorovací arch č. 1., který může být použit i externím nezávislým pozorovatelem. Jako pozorovatelé působili zaškolení studenti učitelství 1. stupně ZŠ druhého až pátého ročníku, kteří ve spolupracujících školách vykonávali dlouhodobou praxi. Výzkumný soubor činí 139 plně organizovaných škol. Výsledky: Na základě získaných výsledků lze konstatovat, že většina škol, kam dochází studenti na praxi, započaly více či méně inkluzivní proces a nadále se snaží o jeho rozvoj. Pouze 2 školy získaly hodnocení pod 20 % celkového počtu bodů. Jedná se o školy, které získaly nízké hodnocení ve všech třech oblastech, tj. budování inkluzivní kultury, inkluzivní politika školy i rozvoj inkluzivní praxe. Naopak 8 škol dosáhlo nadprůměrný výsledek ve všech třech oblastech. Závěry: Z výsledků vyplývá, že nemalý počet škol studenti hodnotili z pohledu jejich realizace inkluzivního vzdělávání negativně a je proto otázkou, zdali s těmito školami má být vedena spolupráce při praktické pedagogické přípravě budoucích učitelů. | cze |
| dc.format | p. 217-234 | cze |
| dc.language.iso | cze | cze |
| dc.publisher | Univerzita Karlova | cze |
| dc.relation.ispartof | Pedagogika : časopis pro vědy o vzdělávání a výchově, volume 72, issue: 2 | cze |
| dc.subject | příprava učitelů | cze |
| dc.subject | inkluze | cze |
| dc.subject | inkluzivní škola | cze |
| dc.subject | ukazatele inkluze | cze |
| dc.subject | inclusion | eng |
| dc.subject | primary schools | eng |
| dc.subject | internships | eng |
| dc.subject | pre-service teachers | eng |
| dc.title | Inkluzivní vzdělávání na plně organizovaných základních školách | cze |
| dc.title.alternative | Inclusive education in fully organised primary schools | eng |
| dc.type | article | cze |
| dc.identifier.obd | 43878562 | cze |
| dc.identifier.doi | 10.14712/23362189.2021.2067 | cze |
| dc.description.abstract-translated | The aim of the study is to map the inclusive approaches of fully organised schools in which pre-teachers undergo their in-field experience. It focused on so-called cooperative schools that accept undergraduate students of Primary School Teacher Training program for their pedagogical internships. Methods: Based on the analysis of available tools, the Czech translation of the internationally recognised index for inclusion by Booth and Ainscow (2007) was selected. Specifically, the questionnaire no. 1 was used for this survey since it can also be administered by external independent observers. Independent observers were students of the second to fifth grade of studying to be primary school teachers. After having trained students in questionnaires items, they were asked to conduct the observation during their long-term internships in cooperating schools. The research group consists of 139 fully organised schools. Findings: Based on the obtained results, it can be stated that most schools, where students undergo their internships, have started, more or less, inclusive process and continue to strive for its development. Only 2 schools received a rating below 20% of the total number of points in all three examined areas, i.e. building an inclusive culture, inclusive school policy and the development of inclusive practice. On the contrary, 8 schools achieved above-average results in all three areas. Conclusions: The results show that a large number of schools were evaluated negatively by students in terms of their implementation of inclusive education and it is therefore a question of whether these schools should be cooperated in the practical educational training of future teachers. | eng |
| dc.publicationstatus | postprint | cze |
| dc.peerreviewed | yes | cze |
| dc.source.url | https://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/ | cze |
| dc.source.url | https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/2067 | cze |
| dc.rights.access | Open Access | cze |