Репозиторий Dspace

STRATEGIE ZVLÁDÁNÍ STRESU A SYNDROM VYHOŘENÍ U STUDENTŮ PREGRADUÁLNÍHO STUDIA SOCIÁLNÍ PRÁCE

Показать сокращенную информацию

dc.rights.license CC BY cze
dc.contributor.author Vosečková, Alena cze
dc.contributor.author Truhlářová, Zuzana cze
dc.contributor.author Blažek, Pavel cze
dc.date.accessioned 2025-12-05T10:45:59Z
dc.date.available 2025-12-05T10:45:59Z
dc.date.issued 2022 cze
dc.identifier.issn 0372-7025 cze
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12603/1411
dc.description.abstract Za jeden z nejpodstatnějších iniciujících faktorů vývoje syndromu vyhoření je považováno působení chronického stresu. Studenti, kteří jsou vystaveni vysoké míře stresu a zároveň nedokáží využít vhodné strategie zvládání těchto zátěžových situací, bývají ohroženi rozvojem syndromu vyhoření již během studia. Předmětem této práce bylo prozkoumat blíže otázku stresu, a to v souvislosti se syndromem vyhoření, s důrazem na rozvoj tohoto jevu ve skupině pregraduálních studentů Ústavu sociální práce v Hradci Králové. Stejně jako posouzení souvislostí využití strategie zvládání stresu versus riziko vývoje syndromu vyhoření u studentů. Vzhledem k počtu respondentů není záměrem této studie zobecnění nalezených výsledků, ale snaha o hlubší pohled do této problematiky a aplikace získaných poznatků do výuky studentů oboru sociální práce. Pro vyhodnocení strategií zvládání stresu byl využit dotazník SVF 78, syndrom vyhoření byl posouzen dotazníkem Burnout Measure. Nejčastěji používanou strategií zvládání stresu byla perseverace. Řadíme ji do skupiny negativních strategií, jelikož přímo zhoršuje a prodlužuje stresovou reakci organismu na prožívající zátěž. V otázce vztahu mezi strategiemi zvládání a syndromem vyhoření se ukázala pozitivní korelace u negativních strategií zvládání stresu, jako jsou úniková tendence, perseverace, rezignace nebo sebeobviňování. Pozitivní korelace v těchto parametrech znamená, že studenti, kteří využívají tyto strategie zvládání stresu, mají větší míru ohrožení syndromem vyhoření. Negativní korelace byla nalezena u pozitivních strategií, mezi které patří odklon, náhradní uspokojení, kontrola situace, pozitivní sebeuspokojení. Celková míra korelace pro oba dotazníky byla 0,4 – 0,59. cze
dc.format p. 282-292 cze
dc.language.iso cze cze
dc.publisher Univerzita obrany. Fakulta vojenského zdravotnictví cze
dc.relation.ispartof Vojenské zdravotnické listy=Military medical science letters, volume 91, issue: 4 cze
dc.subject stres cze
dc.subject syndrom vyhoření cze
dc.subject studenti pregraduálního studia cze
dc.subject sociální práce cze
dc.subject stress eng
dc.subject burnout syndrome eng
dc.subject students of pregradual study course eng
dc.subject social work eng
dc.title STRATEGIE ZVLÁDÁNÍ STRESU A SYNDROM VYHOŘENÍ U STUDENTŮ PREGRADUÁLNÍHO STUDIA SOCIÁLNÍ PRÁCE cze
dc.title.alternative STRATEGIES OF STRESS MANAGEMENT OF BURNOUT SYNDROME IN STUDENTS OF PREGRADUATE STUDY COURSE OF SOCIAL WORK eng
dc.type article cze
dc.identifier.obd 43878524 cze
dc.identifier.doi 10.31482/mmsl.2022.003 cze
dc.description.abstract-translated The effect of chronic stress is one of the most important initiating factors in the development of the burnout syndrome. Students, who face a high level of stress and at the same time they are not able to use suitable strategies of coping those stressful situations, they tend to be at risk of developing burnout syndrome already during their studies. Authors of the paper focus on the issue of stress in connection of the development of burnout syndrome in students of pregradual study of social work. The aim of the survey was to determine used strategies of stress coping and the risk of development of burnout syndrome in students. According to number of respondents there is no intention of this study to generalize the results, but enabling a deeper insight into a given issue and transferring acquired knowledge into practice regarding teaching of social work students. The questionnaire SVF 78 was used to evaluate strategies of stress coping, burnout syndrome was assessed by a questionnaire Burnout Measure. The most frequently used strategies of stress management were perseveration. This strategy is included into negative strategies, as it directly worsens and prolongs the stress response of the organism to the experiencing stress. In the question of the relationship between stress management and burnout syndrome, a positive correlation was shown for all negative stress management (escape tendency, perseveration, resignation and self-blame). Positive correlation in those parameters means, that students, who use strategies for stress management, are at a higher risk of burnout syndrome. Among these strategies belong escape tendency, perseveration, resignation and self-blame. Negative correlation was found in positive strategies (diversion, substitute satisfaction, situation control and positive self-satisfaction). The total level of correlation for both questionnaires was 0,4 – 0,59. eng
dc.publicationstatus postprint cze
dc.peerreviewed yes cze
dc.source.url https://mmsl.cz/corproof.php?tartkey=mms-000000-0214 cze
dc.relation.publisherversion https://mmsl.cz/corproof.php?tartkey=mms-000000-0214 cze
dc.rights.access Open Access cze


Файлы в этом документе

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию

Поиск в DSpace


Просмотр

Моя учетная запись