Digitální knihovna UHK

Diagnostics of Motor Abilities in Primary School Pupils in the Hradec Králové and Pardubice Regions

Zobrazit minimální záznam

dc.rights.license CC BY cze
dc.contributor.author Růžička, Ivan cze
dc.contributor.author Křehký, Adam cze
dc.contributor.author Dostálová, Radka cze
dc.contributor.author Růžičková, Kamila cze
dc.contributor.author Nalevanko, Vojtěch cze
dc.contributor.author Walterová, Stephanie cze
dc.contributor.author Agricola, Adrián cze
dc.date.accessioned 2025-12-05T10:45:16Z
dc.date.available 2025-12-05T10:45:16Z
dc.date.issued 2022 cze
dc.identifier.issn 1802-7679 cze
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12603/1406
dc.description.abstract Motor fitness is seen as a prerequisite for efficient physical functioning of the body and contributes to an active lifestyle. The aim of the research was to use 4 motor tests (standing long jump; sit-up test; 4x10 m shuttle run; Leger test /Beep test/) (1) to assess the level of motor fitness in comparison with UNIFITTEST, (2) to assess the significance of the difference in performance between the sexes, and (3) to assess the current status of the mean values of body height (BH) and body weight (BW) with the values of the National Institute of Public Health’s National Anthropological Research (NIPH’s NAR), in CZ: Celostátní antropologický výzkum (CAV) Státního zdravotního ústavu (SZÚ). Testing was conducted among 2nd grade primary school students (boys: n=129; girls n=99) in the Hradec Králové and Pardubice Regions. Comparison with the UNIFITTEST values for boys showed average performance in the sit-up test, below-average performance in the standing long jump, 4x10 m shuttle run and Leger test. For girls, the comparison showed average performance in the sit-up test, below-average performance in the standing long jump and 4x10 m shuttle run tests, and significantly below-average performance in the Leger test. The results of the statistical analysis (Mann-Whitney U test, T-test, effect size) showed a significant difference between sexes in 4x10m run test (p=0.018) and Leger test (p=0.041); the magnitude of substantive significance (Cohen's d) was between small and medium effect (d=0.321, resp. d=0.386). Comparison of the mean BH and BW values of the pupils with the NIPH’s NAR values showed that the pupils tested by us achieved lower BH and higher BW than the NIPH’s NAR values: boys 131.5cm (NIPH’s NAR) x 127cm; 27kg (NIPH’s NAR) x 29.2kg, girls 130cm (NIPH’s NAR) x 125.5cm; 27kg (NIPH’s NAR) x 27.7kg. cze
dc.format p. 144-157 cze
dc.language.iso cze cze
dc.publisher Masarykova univerzita cze
dc.relation.ispartof Studia sportiva, volume 16, issue: 2 cze
dc.subject Motor fitness cze
dc.subject motor testing cze
dc.subject younger school age cze
dc.subject UNIFITTEST cze
dc.subject Motorická zdatnost eng
dc.subject motorické testování eng
dc.subject mladší školní věk eng
dc.subject UNIFITTEST eng
dc.title Diagnostics of Motor Abilities in Primary School Pupils in the Hradec Králové and Pardubice Regions cze
dc.title.alternative DIAGNOSTIKA POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ U ŽÁKŮ ZÁKLADNÍCH ŠKOL KRÁLOVÉHRADECKÉHO A PARDUBICKÉHO KRAJE. eng
dc.type article cze
dc.identifier.obd 43878497 cze
dc.identifier.doi 10.5817/StS2022-2-16 cze
dc.description.abstract-translated Motorická zdatnost je chápána jako nezbytný předpoklad pro účelné tělesné fungování organismu a přispívá k aktivnímu způsob života. Cílem výzkumu bylo za pomoci 4 motorických testů (skok daleký z místa; leh-sed; běh na 4x10m; Legerův test /Beep test/) (1) zhodnotit úroveň motorické zdatnosti v komparaci s hodnotami UNIFITTEST, (2) zhodnotit významnost rozdílu ve výkonech mezi pohlavími a (3) zhodnotit aktuální stav průměrných hodnot tělesné výšky (TV) a tělesné hmotnosti (TH) s hodnotami Státního zdravotního ústavu (SZÚ), Celostátního antropologického výzkumu (CAV). Testování probíhalo u žáků 2. tříd ZŠ (chlapci: n=129; dívky n=99) v Královéhradeckém a Pardubickém kraji. Komparace s hodnotami UNIFITTEST u chlapců ukázala průměrné výkony u testu leh-sed, podprůměrné výkony u testů skok daleký z místa, běh na 4x10m a Legerův test. U dívek komparace ukázala průměrné výkony u testu sed-leh, podprůměrné výkony u testu skok daleký z místa a běh na 4x10m, a výrazně podprůměrné výkony u Legerova testu. Výsledky statistické analýzy (Mann-Whitney U test, T-test, věcná významnost /effect size/) ukázaly významný rozdíl mezi pohlavími jen v případe testu běh na 4x10 m (p=0,018); hodnota velikosti věcné významnosti (Cohenovo d) byla v rozmezí malého a středního účinku (d=0,321). Komparace průměrných hodnot TV a TH u žáků s hodnotami SZÚ, CAV, ukázala, že námi testovaní žáci dosahují nižší TV a vyšší TH jako jsou hodnoty SZÚ, CAV: chlapci 131,5cm (SZÚ, CAV) x 127cm; 27kg (SZÚ, CAV) x 29,2kg, dívky 130cm (SZÚ, CAV) x 125,5cm; 27kg (SZÚ, CAV) x 27,7kg. eng
dc.publicationstatus postprint cze
dc.peerreviewed yes cze
dc.source.url https://journals.muni.cz/studiasportiva/article/view/21245 cze
dc.relation.publisherversion https://journals.muni.cz/studiasportiva/article/view/21245 cze
dc.rights.access Open Access cze


Soubory tohoto záznamu

Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Prohledat DSpace


Procházet

Můj účet