DSpace Repository

Učitel tělesné výchovy jako mentální kouč

Show simple item record

dc.rights.license CC BY cze
dc.contributor.author Růžička, Ivan cze
dc.contributor.author Agricola, Adrián cze
dc.contributor.author Růžičková, Kamila cze
dc.date.accessioned 2025-12-05T10:43:56Z
dc.date.available 2025-12-05T10:43:56Z
dc.date.issued 2021 cze
dc.identifier.issn 2533-7882 cze
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12603/1397
dc.description.abstract Předložená studie pojednává o málo diskutované roli učitele tělesné výchovy (TV) jako mentálního kouče zaměřeného na rozvíjení potenciálu žáka ve vybraných aspektech provázejících proces vyučovaní TV – v emočních dějích, které jsou pohybovými aktivitami a procesem jejich uskutečňování formou školní TV vyvolávány, v ovlivňování myšlení žáka směřujícího k růstu pohybové gramotnosti a rozvoji osobnosti žáka v jeho charakterových vlastnostech a v úrovni motivace k vlastnímu pohybu. První část práce přibližuje roli učitele TV s jeho možnostmi vytvářet emočně kladné a na podněty bohaté prostředí. V rámci vyučovacích jednotek školní TV tak může učitel v žácích vyvolávat příznivé hodnocení vyučovaného předmětu a pohybu obecně. Druhá část hovoří o nutnosti přesahu působení učitele TV do oblasti mentálního koučinku jako nástroji ovlivňování myšlení žáků při zdolávání vnitřních překážek k vlastní pohybové aktivnosti, osobního porozumění významu pohybu v životě i v procesu zrání charakterových vlastností. Závěrečná část přibližuje důležitou roli učitelů TV v procesu ovlivňování motivace žáků k celoživotnímu provozování pohybových aktivit. Výsledky sociologických průzkumů, ve vybraných regionech ČR uskutečněných v posledních 10 letech, naznačují v této oblasti znepokojivý stav. Vybízí ke zlepšení obrazu učitele TV jako významného motivátora. Pozitivní zasahování emocí, myšlení a motivace žáků významně podpoří rozvoj pohybové gramotnosti mladé generace v procesu školního vyučování TV. cze
dc.format p. 73-84 cze
dc.language.iso cze cze
dc.publisher Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta cze
dc.relation.ispartof Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, volume 5, issue: 3 cze
dc.subject tělesná výchova´ cze
dc.subject mentální koučink cze
dc.subject pohybová gramotnost cze
dc.subject motivace cze
dc.subject Physical Education eng
dc.subject mental coaching eng
dc.subject movement literacy, eng
dc.subject motivation eng
dc.title Učitel tělesné výchovy jako mentální kouč cze
dc.title.alternative The physical education teacher as a mental coach eng
dc.type article cze
dc.identifier.obd 43878442 cze
dc.description.abstract-translated The presented study deals with the little-discussed role of the physical education (PE) teacher as a mental coach focused on developing the pupil’s potential in selected aspects accompanying the process of teaching PE – in emotional processes that are evoked by physical activities and the process of their implementation during school PE classes, in infl uencing the pupils‘ thinking towards the growth of movement literacy and the development of the pupils’ personalities in their character traits and in the level of motivation for their movement. The first part of the study introduces the role of the PE teacher, with its possibilities to create an emotionally positive and stimulating environment within the teaching units of school PE, evoking a positive impression of the subject and movement in general. The second part talks about the need to extend the action of the PE teacher into the fi eld of mental coaching as a tool for infl uencing pupils’ thinking in overcoming internal obstacles to their physical activity, in their personal understanding of the importance of movement in life and in the process of their personality development. The fi nal part presents the important role of PE teachers in the process of infl uencing pupils to take part in ongoing physical activities. The results of sociological surveys conducted in last ten years in selected regions of the Czech Republic indicate an unsatisfactory situation. This urges the improvement of the image of the PE teacher as a signifi cant motivator. Positive infl uence on the emotions, thinking and motivation of pupils will signifi cantly support the development of the physical literacy of the young generation in the process of teaching school PE. eng
dc.publicationstatus postprint cze
dc.peerreviewed yes cze
dc.source.url https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/o-casopisu-2/ cze
dc.source.url https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2021/12/06_Ruzicka.pdf cze
dc.source.url https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2021/12/Obsah-1.pdf cze
dc.rights.access Open Access cze


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account