Dépôt DSpace/Manakin

Činitelé ovlivňující pohybovou gramotnost dětí v předškolním věku

Afficher la notice abrégée

dc.rights.license CC BY cze
dc.contributor.author Culková, Dita cze
dc.contributor.author Schlegel, Petr cze
dc.contributor.author Fialová, Dana cze
dc.contributor.author Janiš, Kamil cze
dc.date.accessioned 2025-12-05T10:34:54Z
dc.date.available 2025-12-05T10:34:54Z
dc.date.issued 2021 cze
dc.identifier.issn 2533-7882 cze
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12603/1364
dc.description.abstract Předškolní věk je důležité období ve vývoji člověka, protože se tvoří základy pro budoucí životní styl, jehož součástí je úroveň pohybové gramotnosti. Předkládaná přehledová studie si klade za cíl zmapovat dostupné výzkumy zabývající se problematikou pohybové gramotnosti (PG) dětí předškolního věku a zkoumanými souvislostmi jejího formování. Text pojednává o pohybové aktivitě (PA) jako o důležité složce PG a popisuje vlivy PA na vývoj dítěte. Jsou prezentovány a analyzovány hlavní faktory ovlivňující formování PG dětí. Z hlediska předškolních zařízení je analyzována problematika vhodných tělovýchovných programů, poměr spontánních a řízených pohybových činností, pobyt dětí venku nebo spolupráce s rodiči. Článek shrnuje a analyzuje tyto a další zkoumané faktory formující PG dětí, uvádí limity tohoto procesu, analyzuje výchovně-vzdělávací přístupy aplikované v předškolních zařízeních a prezentuje vybrané diagnostické nástroje. Příspěvek tvoří ucelený obraz o výzkumech v oblasti PG v předškolním věku zahrnující všechny důležité sledované proměnné a potvrzuje, že množství výzkumů zabývajících se PG dětí předškolního věku není prozatím dostatečně rozsáhlé. To by mělo být impulsem k dalšímu rozšíření výzkumné činnosti, obzvláště v oblasti formování PG dětí v institucionalizovaném výchovně-vzdělávacím procesu cestou nalézání funkčních nástrojů, modelů a metodik, stejně tak diagnostických nástrojů či postupů. cze
dc.format p. 35-49 cze
dc.language.iso cze cze
dc.publisher Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta cze
dc.relation.ispartof Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, volume 5, issue: 2 cze
dc.subject pohybová aktivita cze
dc.subject životní styl cze
dc.subject předškolní zařízení cze
dc.subject předškolní vzdělávání cze
dc.subject pohybový režim cze
dc.subject physical activity eng
dc.subject lifestyle eng
dc.subject preschool facilities eng
dc.subject preschool education eng
dc.subject physical activity regime eng
dc.title Činitelé ovlivňující pohybovou gramotnost dětí v předškolním věku cze
dc.title.alternative Factors influencing physical literacy of preschool children eng
dc.type article cze
dc.identifier.obd 43878262 cze
dc.description.abstract-translated Preschool age is an important period in a person's development, as the foundations for a future lifestyle are formed, which includes the level of physical literacy. The presented overview study aims to map the available research dealing with the issue of physical literacy (PL) of preschool children and the investigated contexts of its formation. The text discusses physical activity (PA) as an important component of PL and describes the effects of PA on child development. The main factors influencing the formation of PL of children are presented and analyzed. From the point of view of preschool facilities, the issue of appropriate physical education programs, the ratio of spontaneous and controlled movement activities, children's stay outside or cooperation with parents is analyzed. The article summarizes and analyzes these and other researched factors shaping children's PL, states the limits of this process, analyzes educational approaches applied in preschool facilities and presents selected diagnostic tools. The contribution forms a comprehensive picture of research in the field of PL in preschool age including all important monitored variables and confirms that the amount of research dealing with PL in preschool children is not yet extensive enough. This should be an impetus for further expansion of research activity, especially in the field of the formation of PL of children in the institutionalized educational process by finding functional tools, models and methodologies, as well as diagnostic tools and procedures. eng
dc.publicationstatus postprint cze
dc.peerreviewed yes cze
dc.source.url https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2021/11/Gramotnost_02_2021_Culkova.pdf cze
dc.source.url https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/o-casopisu-2/ cze
dc.rights.access Open Access cze


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Parcourir

Mon compte