Показать сокращенную информацию

dc.rights.license CC BY cze
dc.contributor.author Burda, Petr František cze
dc.date.accessioned 2025-12-05T10:27:52Z
dc.date.available 2025-12-05T10:27:52Z
dc.date.issued 2021 cze
dc.identifier.issn 1338-0508 cze
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12603/1317
dc.description.abstract Studie se zabývá analýzou fenoménu davu v díle Václava Havla. Tento fenomén zkoumá jako kulturně-strukturální skutečnost ve snaze ho poodhalit pomocí analytického nástroje mimetické teorie kultury René Girarda. Girardova teoretická východiska, která jsou zásadní kritikou davu, předpokládají metodologickou konverzi reflektujícího subjektu. Současně problematizují jakékoliv schématické rozlišování autentického autonomního jednání, protože demaskují mimetickou povahu celé kultury. Díky tomu pomáhají hlouběji porozumět struktuře Havlova absurdního světa, ve kterém se mýtus produkovaný systémem a mocí stává všeprostupujícím autoritativním imperativem. Dále nám umožňují nahlédnout vnitřní povahu dynamiky perzekučního mechanismu, který je v Havlových hrách markantně přítomen, a nastínit příčiny toho, proč je označenému nepříteli přičítána zodpovědnost za chaos, ne-řád nebo nepořádek provázející období nějaké krize. Hlavním žalobcem nevinné oběti je totiž struktura stereotypů kolektivního vědomí a nevědomí, na které se jako jedinci mimeticky podílíme. V neposlední řadě studie kriticky nahlédne možnost Havlova rozlišování mezi životem v pravdě a životem ve lži. cze
dc.format p. 29-48 cze
dc.language.iso cze cze
dc.publisher Dobrá kniha cze
dc.relation.ispartof Studia Aloisiana, volume 12, issue: 2 cze
dc.subject Václav Havel cze
dc.subject mimeze cze
dc.subject perzekuční mechanismus cze
dc.subject absurdita cze
dc.subject Vaclav Havel eng
dc.subject mimesis eng
dc.subject persecution mechanism eng
dc.subject absurdity eng
dc.title Banalita zla podle Václava Havla cze
dc.title.alternative The Banality of Evil According to Václav Havel eng
dc.type article cze
dc.identifier.obd 43878018 cze
dc.description.abstract-translated The study looks at the analysis of the crowd phenomenon in the work of Václav Havel. It explores this phenomenon as a cultural-structural reality in an attempt to uncover it using the analytical tool of René Girard's theory of culture. Girard's theoretical starting points, which are crucial criticisms of the crowd, presuppose a methodological conversion of the reflecting subject. At the same time, they challenge any schematic distinction of authentic autonomous action, because they demarcate the mimetic nature of entire culture. As a result, they help to understand more deeply the structure of Havel's absurd world, in which the myth produced by the system and power becomes an all-pervading authoritarian imperative. Furthermore, they give us a glimpse of the internal nature of the dynamics of the persecution mechanism that is prominently present in Havel's plays, and outline the reasons why the designated enemy is held responsible for the chaos, disorder or disorder surrounding a period of crisis. Indeed, the main claimant of an innocent victim is the structure of the stereotypes of collective consciousness and unconsciousness in which we as individuals are mixed together. Last but not least, the study will look critically at the possibility of Havel distinguishing between living in truth and living in a lie. eng
dc.publicationstatus postprint cze
dc.peerreviewed yes cze
dc.source.url http://studiaaloisiana.tftu.sk/ cze
dc.source.url http://studiaaloisiana.tftu.sk/wp-content/uploads/2021/09/Burda_2021_2.pdf cze
dc.source.url http://studiaaloisiana.tftu.sk/?p=1414 cze
dc.rights.access Open Access cze


Файлы в этом документе

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию

Поиск в DSpace


Просмотр

Моя учетная запись