Показать сокращенную информацию
| dc.rights.license | CC BY | eng |
| dc.contributor.author | Vojtíšková, Jana | cze |
| dc.contributor.author | Polehla, Petr | cze |
| dc.date.accessioned | 2025-12-05T10:26:40Z | |
| dc.date.available | 2025-12-05T10:26:40Z | |
| dc.date.issued | 2021 | eng |
| dc.identifier.issn | 1339-0163 | eng |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12603/1309 | |
| dc.description.abstract | Based on fragmentally preserved sources as well as existing literature related to the topic (especially regional historiography, art history and historic preservation), the present study sets Marian plague columns into a broader context. Through the comparison of two minor East-Bohemian towns of a comparable population, it follows the factors playing a significant role in the creation of complex Baroque sculptural compositions. At the same time, it aims to identify the functions that the sculptures were to fulfi l through their position in the public space. In this sense the study is inspired by the classic essay by Peter Burke called Conspicuous consumption in seventeenth-century Italy, which considers “the consumption” to be a specifi c form of communication. The composition of Marian plague columns can be perceived as an undeniable form of communication. From multiple perspectives, the article documents the key determinants, which are sometimes rather surprising, infl uencing the choice of partial components of the sculptural compositions as well as their overall impression – the communicative intention. Both Marian plague columns, to this day the most important monuments decorating the public space of the towns in question, are therefore approached in an interdisciplinary way especially in the context of the history of the towns, their manors and the East-Bohemian region. Therefore, the religious situation of both towns and their surroundings is not overlooked either. With regard to the fact that Jaroměř and Polička have been royal dowry towns, the Marian plague columns also refl ect the relation to the Bohemian queen, which is expressed verbally as inscriptions on them. In particular, the artwork in Polička and the events related to its creation importantly signalize the “conspicuous consumption”. | eng |
| dc.format | p. 104-133 | eng |
| dc.language.iso | eng | eng |
| dc.publisher | Univerzita P. J. Šafárika | eng |
| dc.relation.ispartof | The City and History, volume 10, issue: 1 | eng |
| dc.subject | the Kingdom of Bohemia | eng |
| dc.subject | Early modern times | eng |
| dc.subject | Royal dowry tomans | eng |
| dc.subject | Jroměř | eng |
| dc.subject | Polička | eng |
| dc.subject | Marian plague columns | eng |
| dc.subject | Conspicuous consumption | eng |
| dc.subject | Crises of the urban society | eng |
| dc.subject | Communication | eng |
| dc.subject | České království | cze |
| dc.subject | raný novověk | cze |
| dc.subject | královská věnná města | cze |
| dc.subject | Jaroměř | cze |
| dc.subject | Polička | cze |
| dc.subject | mariánský morový sloup | cze |
| dc.subject | nadměrná spotřeba | cze |
| dc.subject | Krize městské společnosti | cze |
| dc.subject | komunikace | cze |
| dc.title | Marian Plaque Columns in Jaroměř and Polička: A Comparative Study on Baroque Sculptural Decorations of the Bohemian Urban Public Space in the First Half of the Eighteenth Century | eng |
| dc.title.alternative | Marian Plaque Columns in Jaroměř and Polička: A Comparative Study on Baroque Sculptural Decorations of the Bohemian Urban Public Space in the First Half of the Eighteenth Century | cze |
| dc.type | article | eng |
| dc.identifier.obd | 43877993 | eng |
| dc.identifier.doi | 10.33542/CAH2021-1-04 | eng |
| dc.description.abstract-translated | Na základě fragmentálně dochovaných pramenů a stávající literatury (zejména regionální historiografie, dějin umění a památkové ochrany) případová studie zasazuje tematiku mariánských morových sloupů do širšího kontextu. Komparací dvou menších východočeských měst se srovnatelnou populací sleduje faktory hrající významnou roli při vytváření komplexu barokní sochařské kompozice. Současně si autoři kladou za cíl identifikovat funkce, které sochy měly plnit svým umístěním ve veřejném prostoru. V tomto smyslu je studie inspirována klasickou esejí Conspicuous consumption in seventeenth-century Italy Petera Burkeho, který považuje „nadměrnou spotřebu“ za specifickou formu komunikace. Zejména výtvarné dílo v Poličce a události související s jeho vytvořením významně signalizují tuto "výraznou spotřebu". Z více úhlů pohledu článek dokumentuje klíčové determinanty, někdy dosti překvapivé, ovlivňující výběr dílčích složek sochařských komponovaných děl i jejich celkové vyznění - komunikační záměr. Oba mariánské morové sloupy, dodnes nejvýznamnější památky zdobící veřejný prostor dotyčných měst, jsou proto zkoumány interdisciplinárně v kontextu historie vybraných měst, jejich panství i východočeského regionu. Opomíjena není ani náboženská situace obou měst a jejich okolí. Protože Jaroměř a Polička byly královskými věnnými městy, je prostřednictvím mariánských morových sloupů sledován i vztah k české královně. | cze |
| dc.publicationstatus | postprint | eng |
| dc.peerreviewed | yes | eng |
| dc.source.url | https://www.upjs.sk/public/media/25675/CaH_2021-1_Vojtiskova_Polehla.pdf | cze |
| dc.source.url | https://zenodo.org/record/5645074#.Ye_D_erMI2w | cze |
| dc.rights.access | Open Access | eng |