Репозиторий Dspace

Marian Plaque Columns in Jaroměř and Polička: A Comparative Study on Baroque Sculptural Decorations of the Bohemian Urban Public Space in the First Half of the Eighteenth Century

Показать сокращенную информацию

dc.rights.license CC BY eng
dc.contributor.author Vojtíšková, Jana cze
dc.contributor.author Polehla, Petr cze
dc.date.accessioned 2025-12-05T10:26:40Z
dc.date.available 2025-12-05T10:26:40Z
dc.date.issued 2021 eng
dc.identifier.issn 1339-0163 eng
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12603/1309
dc.description.abstract Based on fragmentally preserved sources as well as existing literature related to the topic (especially regional historiography, art history and historic preservation), the present study sets Marian plague columns into a broader context. Through the comparison of two minor East-Bohemian towns of a comparable population, it follows the factors playing a significant role in the creation of complex Baroque sculptural compositions. At the same time, it aims to identify the functions that the sculptures were to fulfi l through their position in the public space. In this sense the study is inspired by the classic essay by Peter Burke called Conspicuous consumption in seventeenth-century Italy, which considers “the consumption” to be a specifi c form of communication. The composition of Marian plague columns can be perceived as an undeniable form of communication. From multiple perspectives, the article documents the key determinants, which are sometimes rather surprising, infl uencing the choice of partial components of the sculptural compositions as well as their overall impression – the communicative intention. Both Marian plague columns, to this day the most important monuments decorating the public space of the towns in question, are therefore approached in an interdisciplinary way especially in the context of the history of the towns, their manors and the East-Bohemian region. Therefore, the religious situation of both towns and their surroundings is not overlooked either. With regard to the fact that Jaroměř and Polička have been royal dowry towns, the Marian plague columns also refl ect the relation to the Bohemian queen, which is expressed verbally as inscriptions on them. In particular, the artwork in Polička and the events related to its creation importantly signalize the “conspicuous consumption”. eng
dc.format p. 104-133 eng
dc.language.iso eng eng
dc.publisher Univerzita P. J. Šafárika eng
dc.relation.ispartof The City and History, volume 10, issue: 1 eng
dc.subject the Kingdom of Bohemia eng
dc.subject Early modern times eng
dc.subject Royal dowry tomans eng
dc.subject Jroměř eng
dc.subject Polička eng
dc.subject Marian plague columns eng
dc.subject Conspicuous consumption eng
dc.subject Crises of the urban society eng
dc.subject Communication eng
dc.subject České království cze
dc.subject raný novověk cze
dc.subject královská věnná města cze
dc.subject Jaroměř cze
dc.subject Polička cze
dc.subject mariánský morový sloup cze
dc.subject nadměrná spotřeba cze
dc.subject Krize městské společnosti cze
dc.subject komunikace cze
dc.title Marian Plaque Columns in Jaroměř and Polička: A Comparative Study on Baroque Sculptural Decorations of the Bohemian Urban Public Space in the First Half of the Eighteenth Century eng
dc.title.alternative Marian Plaque Columns in Jaroměř and Polička: A Comparative Study on Baroque Sculptural Decorations of the Bohemian Urban Public Space in the First Half of the Eighteenth Century cze
dc.type article eng
dc.identifier.obd 43877993 eng
dc.identifier.doi 10.33542/CAH2021-1-04 eng
dc.description.abstract-translated Na základě fragmentálně dochovaných pramenů a stávající literatury (zejména regionální historiografie, dějin umění a památkové ochrany) případová studie zasazuje tematiku mariánských morových sloupů do širšího kontextu. Komparací dvou menších východočeských měst se srovnatelnou populací sleduje faktory hrající významnou roli při vytváření komplexu barokní sochařské kompozice. Současně si autoři kladou za cíl identifikovat funkce, které sochy měly plnit svým umístěním ve veřejném prostoru. V tomto smyslu je studie inspirována klasickou esejí Conspicuous consumption in seventeenth-century Italy Petera Burkeho, který považuje „nadměrnou spotřebu“ za specifickou formu komunikace. Zejména výtvarné dílo v Poličce a události související s jeho vytvořením významně signalizují tuto "výraznou spotřebu". Z více úhlů pohledu článek dokumentuje klíčové determinanty, někdy dosti překvapivé, ovlivňující výběr dílčích složek sochařských komponovaných děl i jejich celkové vyznění - komunikační záměr. Oba mariánské morové sloupy, dodnes nejvýznamnější památky zdobící veřejný prostor dotyčných měst, jsou proto zkoumány interdisciplinárně v kontextu historie vybraných měst, jejich panství i východočeského regionu. Opomíjena není ani náboženská situace obou měst a jejich okolí. Protože Jaroměř a Polička byly královskými věnnými městy, je prostřednictvím mariánských morových sloupů sledován i vztah k české královně. cze
dc.publicationstatus postprint eng
dc.peerreviewed yes eng
dc.source.url https://www.upjs.sk/public/media/25675/CaH_2021-1_Vojtiskova_Polehla.pdf cze
dc.source.url https://zenodo.org/record/5645074#.Ye_D_erMI2w cze
dc.rights.access Open Access eng


Файлы в этом документе

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию

Поиск в DSpace


Просмотр

Моя учетная запись