Показать сокращенную информацию
| dc.rights.license | CC BY | cze |
| dc.contributor.author | Culková, Dita | cze |
| dc.contributor.author | Schlegel, Petr | cze |
| dc.contributor.author | Fialová, Dana | cze |
| dc.contributor.author | Janiš, Kamil | cze |
| dc.date.accessioned | 2025-12-05T10:25:47Z | |
| dc.date.available | 2025-12-05T10:25:47Z | |
| dc.date.issued | 2021 | cze |
| dc.identifier.issn | 2533-7882 | cze |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12603/1303 | |
| dc.description.abstract | Předškolní věk je důležité období ve vývoji člověka, protože se tvoří základy pro budoucí životní styl, jehož součástí je úroveň pohybové gramotnosti. Předkládaná přehledová studie si klade za cíl zmapovat dostupné výzkumy zabývající se problematikou pohybové gramotnosti (PG) dětí předškolního věku a zkoumanými souvislostmi jejího formování. Strukturace výkladu: Text pojednává o pohybové aktivitě (PA) jako o důležité složce PG a popisuje vlivy PA na vývoj dítěte. Jsou prezentovány a analyzovány hlavní faktory ovlivňující formování PG dětí. Z hlediska předškolních zařízení je analyzována problematika vhodných tělovýchovných programů, poměr spontánních a řízených pohybových činností, pobyt dětí venku nebo spolupráce s rodiči. Článek shrnuje a analyzuje tyto a další zkoumané faktory formující PG dětí, uvádí limity tohoto procesu, analyzuje výchovně-vzdělávací přístupy aplikované v předškolních zařízeních a prezentuje vybrané diagnostické nástroje. Zjištění a závěry: Příspěvek tvoří ucelený obraz o výzkumech v oblasti PG v předškolním věku zahrnující všechny důležité sledované proměnné a potvrzuje, že množství výzkumů zabývajících se PG dětí předškolního věku není prozatím dostatečně rozsáhlé. To by mělo být impulsem k dalšímu rozšíření výzkumné činnosti, obzvláště v oblasti formování PG dětí v institucionalizovaném výchovně-vzdělávacím procesu cestou nalézání funkčních nástrojů, modelů a metodik, stejně tak diagnostických nástrojů či postupů. | cze |
| dc.format | p. 35-49 | cze |
| dc.language.iso | cze | cze |
| dc.publisher | Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta | cze |
| dc.relation.ispartof | Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, volume 5, issue: 2 | cze |
| dc.subject | pohybová aktivita | cze |
| dc.subject | životní styl | cze |
| dc.subject | předškolní zařízení | cze |
| dc.subject | předškolní vzdělávání | cze |
| dc.subject | pohybový režim | cze |
| dc.subject | physical activity | eng |
| dc.subject | lifestyle | eng |
| dc.subject | preschool institution | eng |
| dc.subject | preschool education | eng |
| dc.subject | movement regime | eng |
| dc.title | Činitelé ovlivňující pohybovou gramotnost dětí v předškolním věku | cze |
| dc.title.alternative | FACTORS AFFECTING PHYSICAL LITERACY OF PRESCHOOL CHILDREN | eng |
| dc.type | article | cze |
| dc.identifier.obd | 43877962 | cze |
| dc.description.abstract-translated | Preschool age is an important period in human´s ontogenetic development, because it forms the basis of a future healthy lifestyle, which includes physical literacy. Presented review aims to map the available research dealing with the issue of physical literacy (PL) of preschool children and the examined context of its formation. Structure: The text deals with physical activity (PA) as an important component of PL and describes the effects of PA on the child's development. The main factors influencing the children´s formation of PL are presented and analysed. As a part of the preschool facility, the issue of suitable physical education programs, the ratio of spontaneous and controlled physical activities and the children´s outside stay or cooperation with parents is analysed. The article summarizes and analyses these and other researched factors forming the PL of children, states the limits of this process, analyses the educational approaches applied in preschool institutions and presents selected diagnostic tools. Findings and conclusions: The article provides a comprehensive picture of research in the field of PL in preschool age, including all important monitored variables, and confirms that the amount of research dealing with PL in preschool children is not yet sufficient. This should be an impetus for further expansion of research activities. Especially in the field of forming PL of children in the institutionalized educational process by finding functional tools, models and methodologies, as well as diagnostic tools or procedures. | eng |
| dc.publicationstatus | postprint | cze |
| dc.peerreviewed | yes | cze |
| dc.source.url | https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/en/2-2021/ | cze |
| dc.relation.publisherversion | https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/en/2-2021/ | cze |
| dc.rights.access | Open Access | cze |