Repositorio Dspace

Kolonizace akademického světa technologickou mocí

Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.rights.license CC BY cze
dc.contributor.author Trousil, Michal cze
dc.date.accessioned 2025-12-05T09:29:07Z
dc.date.available 2025-12-05T09:29:07Z
dc.date.issued 2020 cze
dc.identifier.issn 2533-7564 cze
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12603/1166
dc.description.abstract Příspěvek se zabývá opomíjenými didaktickými problémy ve vysokoškolském vzdělávání, které jsou spojené s nadužíváním digitálních technologií a jejichž vyžadování lze chápat jako kolonizaci původního akademického světa technologickou a ekonomickou mocí. Autor vychází z dvacetileté zkušenosti s vysokoškolským vzděláváním na pozici studenta i učitele. Pozornost je věnována práci se zdroji informací, využíváním e-learningu a prezentací ve výuce, které jsou na jedné straně považovány za projev modernizace, ale zároveň je možné je vnímat jako projev úpadku tradičního akademického vzdělávání. Stěžejní otázkou je zde smysluplnost využívání digitálních technologií ve výuce a důsledky tlaku na jejich využívání ze strany „systému“ (vedení vysokých škol, akreditačních institucí či pořadateli konferencí) i studentů. Jejich nadužívání je hodnoceno jako důsledek manažerismu ve vzdělávání, projev podporující závislost moderní společnosti na digitálních technologiích, ohrožení pracovních míst akademiků i kvality vzdělání absolventů při aplikaci principů mcdonaldizace. cze
dc.format p. 37-43 cze
dc.language.iso cze cze
dc.publisher Univerzita J.E. Purkyně cze
dc.relation.ispartof Ergot, volume 8, issue: 2 cze
dc.subject digitální technologie cze
dc.subject kvalita vzdělávání cze
dc.subject vysokoškolské vzdělávání cze
dc.subject manažerismus cze
dc.subject digital technology eng
dc.subject quality of education eng
dc.subject university education eng
dc.subject managementism eng
dc.title Kolonizace akademického světa technologickou mocí cze
dc.title.alternative Colonization of the Academic World by Technological Power eng
dc.type article cze
dc.identifier.obd 43877169 cze
dc.description.abstract-translated The paper deals with neglected didactic problems in university education, which are connected with the overuse of digital technologies and whose demand can be understood as a colonization of the original academic world by technological and economic power. The author draws on twenty years of experience in university education as a student and teacher. The paper pays attention to the work with sources of information, the use of e-learning and presentations in education, which on the one hand are considered a sign of modernization, but at the same time can be seen as a sign of the decline of traditional academic education. The key issue here is the meaningful use of digital technologies in education and the consequences of pressure on their use by the „system“ (university management, accreditation institutions or conference organisers) and students. Their overuse is evaluated as a result of managerism in education, a phenomenon supporting the addiction of modern society to digital technologies, endangering academic jobs and the quality of graduate education while applying the principles of McDonaldization. eng
dc.publicationstatus postprint cze
dc.peerreviewed yes cze
dc.source.url https://ergotsite.files.wordpress.com/2021/01/ergot8_2020-2.pdf cze
dc.relation.publisherversion https://ergotsite.files.wordpress.com/2021/01/ergot8_2020-2.pdf cze
dc.rights.access Open Access cze


Ficheros en el ítem

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

Buscar en DSpace


Listar

Mi cuenta