Mostrar el registro sencillo del ítem
| dc.rights.license | CC BY | cze |
| dc.contributor.author | Trousil, Michal | cze |
| dc.date.accessioned | 2025-12-05T09:29:07Z | |
| dc.date.available | 2025-12-05T09:29:07Z | |
| dc.date.issued | 2020 | cze |
| dc.identifier.issn | 2533-7564 | cze |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12603/1166 | |
| dc.description.abstract | Příspěvek se zabývá opomíjenými didaktickými problémy ve vysokoškolském vzdělávání, které jsou spojené s nadužíváním digitálních technologií a jejichž vyžadování lze chápat jako kolonizaci původního akademického světa technologickou a ekonomickou mocí. Autor vychází z dvacetileté zkušenosti s vysokoškolským vzděláváním na pozici studenta i učitele. Pozornost je věnována práci se zdroji informací, využíváním e-learningu a prezentací ve výuce, které jsou na jedné straně považovány za projev modernizace, ale zároveň je možné je vnímat jako projev úpadku tradičního akademického vzdělávání. Stěžejní otázkou je zde smysluplnost využívání digitálních technologií ve výuce a důsledky tlaku na jejich využívání ze strany „systému“ (vedení vysokých škol, akreditačních institucí či pořadateli konferencí) i studentů. Jejich nadužívání je hodnoceno jako důsledek manažerismu ve vzdělávání, projev podporující závislost moderní společnosti na digitálních technologiích, ohrožení pracovních míst akademiků i kvality vzdělání absolventů při aplikaci principů mcdonaldizace. | cze |
| dc.format | p. 37-43 | cze |
| dc.language.iso | cze | cze |
| dc.publisher | Univerzita J.E. Purkyně | cze |
| dc.relation.ispartof | Ergot, volume 8, issue: 2 | cze |
| dc.subject | digitální technologie | cze |
| dc.subject | kvalita vzdělávání | cze |
| dc.subject | vysokoškolské vzdělávání | cze |
| dc.subject | manažerismus | cze |
| dc.subject | digital technology | eng |
| dc.subject | quality of education | eng |
| dc.subject | university education | eng |
| dc.subject | managementism | eng |
| dc.title | Kolonizace akademického světa technologickou mocí | cze |
| dc.title.alternative | Colonization of the Academic World by Technological Power | eng |
| dc.type | article | cze |
| dc.identifier.obd | 43877169 | cze |
| dc.description.abstract-translated | The paper deals with neglected didactic problems in university education, which are connected with the overuse of digital technologies and whose demand can be understood as a colonization of the original academic world by technological and economic power. The author draws on twenty years of experience in university education as a student and teacher. The paper pays attention to the work with sources of information, the use of e-learning and presentations in education, which on the one hand are considered a sign of modernization, but at the same time can be seen as a sign of the decline of traditional academic education. The key issue here is the meaningful use of digital technologies in education and the consequences of pressure on their use by the „system“ (university management, accreditation institutions or conference organisers) and students. Their overuse is evaluated as a result of managerism in education, a phenomenon supporting the addiction of modern society to digital technologies, endangering academic jobs and the quality of graduate education while applying the principles of McDonaldization. | eng |
| dc.publicationstatus | postprint | cze |
| dc.peerreviewed | yes | cze |
| dc.source.url | https://ergotsite.files.wordpress.com/2021/01/ergot8_2020-2.pdf | cze |
| dc.relation.publisherversion | https://ergotsite.files.wordpress.com/2021/01/ergot8_2020-2.pdf | cze |
| dc.rights.access | Open Access | cze |