Показать сокращенную информацию
| dc.rights.license | CC BY | cze |
| dc.contributor.author | Tlčimuková, Petra | cze |
| dc.date.accessioned | 2025-12-05T09:27:39Z | |
| dc.date.available | 2025-12-05T09:27:39Z | |
| dc.date.issued | 2020 | cze |
| dc.identifier.issn | 1214-813X | cze |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12603/1156 | |
| dc.description.abstract | Případov studie prezentuje výsledky dlouhodobého etnografického výzkumu v buddhistické organizaci Sóka Gakkai International (SGI). Zaměřuje se na vztah mezu materiální a nemateriální složkou a zopdpovídá otázku po tom, jak tje studovat v rámci sociologie náboženství. Analýza je založena na kritice modernistického paradigma jak ji prezentují Harman, Law a Latour. Metodologie využívá přístup teorie aktér sítí prezentované v díle Latoura. Využívá postupů na objekt zaměřené etnografie a konceptů ikonoklaše. Výzkum se soustředí na dva klíčové prvky buddhistické praxe - frázi daimoku a svitek Gohonzon, rozebírá ústřední sociologické nejistoty s nimi spojené a procesy, které ustavují spojnice mezi prvky. Otevírá černé skříňky a nabízí odpovědi na otázky týkající se nových koncepcí fyzického tak, jak je lze vidět skrze Gohonzon. | cze |
| dc.format | p. 53-69 | cze |
| dc.language.iso | cze | cze |
| dc.publisher | Masarykova univerzita Brno. Fakulta sociálních studií | cze |
| dc.relation.ispartof | Sociální studia, volume 17, issue: 2 | cze |
| dc.subject | Teorie aktér-sítí | cze |
| dc.subject | daimoku | cze |
| dc.subject | Gohonzon | cze |
| dc.subject | ikonoklaš | cze |
| dc.subject | sociologie náboženství | cze |
| dc.subject | Sóka Gakkai International | cze |
| dc.subject | Actor-Network Theory | eng |
| dc.subject | daimoku | eng |
| dc.subject | Gohonzon | eng |
| dc.subject | iconoclash | eng |
| dc.subject | sociology of religion | eng |
| dc.subject | Soka Gakkai International. | eng |
| dc.title | Duše předmětu a tělo modlitby aneb zkoumání sociologických nejistot na případu Sóka Gakkai International | cze |
| dc.title.alternative | The Spirit of Object and a Body of a Prayer: Examining Sociological Uncertainties on the Case of Soka Gakkai International | eng |
| dc.type | article | cze |
| dc.identifier.obd | 43877101 | cze |
| dc.identifier.doi | 10.5817/SOC2020-2-53 | cze |
| dc.description.abstract-translated | This case study presents the results of long-term original ethnographic research on the international Buddhist organization Soka Gakkai International (SGI). It focuses on the relationship between the material and immaterial and deals with the question of how to study them in the sociology of religion. The analysis builds upon the critique of the modernist paradigm and related research of religion in the social sciences as presented by Harman, Law and Latour. The methodology draws on the approach of Actor-Network Theory as presented by Bruno Latour, and pursues object-oriented ethnography, for the sake of which the concept of iconoclash is borrowed. This approach is applied to the research which focused on the key counterparts in the Buddhist praxis of SGI ‒ the phrase daimoku and the scroll called Gohonzon. The analysis deals mainly with the sources of sociological uncertainties related to the agency of the scroll. It looks at the processes concerning the establishing and dissolving of connections among involved elements, it opens up the black-boxes and proposes answers to the question of new conceptions of the physical as seen through Gohonzon. | eng |
| dc.publicationstatus | postprint | cze |
| dc.peerreviewed | yes | cze |
| dc.source.url | https://journals.muni.cz/socialni_studia/article/view/14074/11753 | cze |
| dc.relation.publisherversion | https://journals.muni.cz/socialni_studia/article/view/14074/11753 | cze |
| dc.rights.access | Open Access | cze |