Afficher la notice abrégée
| dc.rights.license |
CC BY |
cze |
| dc.contributor.author |
Schlegel, Petr |
cze |
| dc.contributor.author |
Dostálová, Radka |
cze |
| dc.date.accessioned |
2025-12-05T09:19:56Z |
|
| dc.date.available |
2025-12-05T09:19:56Z |
|
| dc.date.issued |
2020 |
cze |
| dc.identifier.issn |
1213-2101 |
cze |
| dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/20.500.12603/1102 |
|
| dc.description.abstract |
Teorie posturálních a fázických svalů se stala součástí studia tělesné výchovy a přenáší se i do samotné praxe. Cílem článku bylo pomocí systematické rešerše literatury ověřit, do jaké míry jsou zastoupena zkrácení a oslabení vybraných svalů. Bylo identifikováno celkem 20 studií, které se zabývaly tímto tématem. Je patrné, že výzkumy vykazují nesourodé závěry a v mnohých případech nepotvrzují deficit u většiny vzorku v rámci diagnostiky pohybového aparátu. Podobně také nelze jednoznačně potvrdit identifikace horního a dolního zkříženého syndromu. Na základě získaných informací by bylo vhodné revidovat plošné využívání zmíněné teorie ve výuce školní tělesné výchovy a také přístup k diagnostice žáků. Většina použitých studií bohužel nemá silnou výpovědní hodnotu a pro potvrzení uvedených závěrů jsou nutné další informace z početných vzorků. |
cze |
| dc.format |
p. 41-48 |
cze |
| dc.language.iso |
cze |
cze |
| dc.publisher |
Jihočeská univerzita |
cze |
| dc.relation.ispartof |
Studia kinanthropologica, volume 21, issue: 1 |
cze |
| dc.subject |
zkřížený syndrom |
cze |
| dc.subject |
posturální sval |
cze |
| dc.subject |
fázický sval |
cze |
| dc.subject |
kompenzační cvičení |
cze |
| dc.subject |
zdravotní tělesná výchova |
cze |
| dc.subject |
cross syndrome |
eng |
| dc.subject |
postural muscle |
eng |
| dc.subject |
phasic muscle |
eng |
| dc.subject |
compensatory exercises |
eng |
| dc.subject |
health physical education |
eng |
| dc.title |
Problematika zkříženého syndromu ve školní tělesné výchově |
cze |
| dc.title.alternative |
PROBLEMATICS OF CROSSED SYNDROME IN PHYSICAL EDUCATION |
eng |
| dc.type |
article |
cze |
| dc.identifier.obd |
43876835 |
cze |
| dc.description.abstract-translated |
The theory of postural and phasic muscles has become a part of the study of physical education and is transferred to the practice itself. The article aimed to verify the extent to which the shortening and weakening of selected muscles are represented by a systematic literature search. A total of 23 studies have been identified to address this topic. It is evident that the research shows inconsistent conclusions and in many cases does not confirm the deficit in most of the samples in the diagnostics of the musculoskeletal system. Similarly, the identification of upper and lower cross syndrome cannot be unequivocally confirmed. Based on the information gathered, it would be advisable to revise the general use of the aforementioned theory in school physical education as well as the approach to pupil diagnostics. Unfortunately, most of the studies used do not have a strong informative value and further information from numerous samples is necessary to confirm these conclusions. |
eng |
| dc.publicationstatus |
postprint |
cze |
| dc.peerreviewed |
yes |
cze |
| dc.source.url |
https://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/tv/studia_kinantropologica/documents/magazine/SK_vol_21_2020_1.pdf |
cze |
| dc.relation.publisherversion |
https://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/tv/studia_kinantropologica/documents/magazine/SK_vol_21_2020_1.pdf |
cze |
| dc.rights.access |
Open Access |
cze |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée