Репозиторий Dspace

Problematika zkříženého syndromu ve školní tělesné výchově

Показать сокращенную информацию

dc.rights.license CC BY cze
dc.contributor.author Schlegel, Petr cze
dc.contributor.author Dostálová, Radka cze
dc.date.accessioned 2025-12-05T09:19:56Z
dc.date.available 2025-12-05T09:19:56Z
dc.date.issued 2020 cze
dc.identifier.issn 1213-2101 cze
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12603/1102
dc.description.abstract Teorie posturálních a fázických svalů se stala součástí studia tělesné výchovy a přenáší se i do samotné praxe. Cílem článku bylo pomocí systematické rešerše literatury ověřit, do jaké míry jsou zastoupena zkrácení a oslabení vybraných svalů. Bylo identifikováno celkem 20 studií, které se zabývaly tímto tématem. Je patrné, že výzkumy vykazují nesourodé závěry a v mnohých případech nepotvrzují deficit u většiny vzorku v rámci diagnostiky pohybového aparátu. Podobně také nelze jednoznačně potvrdit identifikace horního a dolního zkříženého syndromu. Na základě získaných informací by bylo vhodné revidovat plošné využívání zmíněné teorie ve výuce školní tělesné výchovy a také přístup k diagnostice žáků. Většina použitých studií bohužel nemá silnou výpovědní hodnotu a pro potvrzení uvedených závěrů jsou nutné další informace z početných vzorků. cze
dc.format p. 41-48 cze
dc.language.iso cze cze
dc.publisher Jihočeská univerzita cze
dc.relation.ispartof Studia kinanthropologica, volume 21, issue: 1 cze
dc.subject zkřížený syndrom cze
dc.subject posturální sval cze
dc.subject fázický sval cze
dc.subject kompenzační cvičení cze
dc.subject zdravotní tělesná výchova cze
dc.subject cross syndrome eng
dc.subject postural muscle eng
dc.subject phasic muscle eng
dc.subject compensatory exercises eng
dc.subject health physical education eng
dc.title Problematika zkříženého syndromu ve školní tělesné výchově cze
dc.title.alternative PROBLEMATICS OF CROSSED SYNDROME IN PHYSICAL EDUCATION eng
dc.type article cze
dc.identifier.obd 43876835 cze
dc.description.abstract-translated The theory of postural and phasic muscles has become a part of the study of physical education and is transferred to the practice itself. The article aimed to verify the extent to which the shortening and weakening of selected muscles are represented by a systematic literature search. A total of 23 studies have been identified to address this topic. It is evident that the research shows inconsistent conclusions and in many cases does not confirm the deficit in most of the samples in the diagnostics of the musculoskeletal system. Similarly, the identification of upper and lower cross syndrome cannot be unequivocally confirmed. Based on the information gathered, it would be advisable to revise the general use of the aforementioned theory in school physical education as well as the approach to pupil diagnostics. Unfortunately, most of the studies used do not have a strong informative value and further information from numerous samples is necessary to confirm these conclusions. eng
dc.publicationstatus postprint cze
dc.peerreviewed yes cze
dc.source.url https://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/tv/studia_kinantropologica/documents/magazine/SK_vol_21_2020_1.pdf cze
dc.relation.publisherversion https://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/tv/studia_kinantropologica/documents/magazine/SK_vol_21_2020_1.pdf cze
dc.rights.access Open Access cze


Файлы в этом документе

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию

Поиск в DSpace


Просмотр

Моя учетная запись