DSpace Repository

Studentovo hodnocení výuky: validace a adaptace dotazníku CEQ pro podmínky českých vysokých škol

Show simple item record

dc.rights.license CC BY cze
dc.contributor.author Juklová, Kateřina cze
dc.contributor.author Michek, Stanislav cze
dc.contributor.author Soukup, Petr cze
dc.contributor.author Vondroušová, Jindra cze
dc.contributor.author Vrabcová, Daniela cze
dc.date.accessioned 2025-12-05T09:18:38Z
dc.date.available 2025-12-05T09:18:38Z
dc.date.issued 2020 cze
dc.identifier.issn 1211-4669 cze
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12603/1093
dc.description.abstract Cílem příspěvku je seznámit s průběhem a výsledky validace a adaptace dotazníku CEQ (Course Experience Questionnaire) a diskutovat jeho využitelnost v aktuálních podmínkách českých vysokých škol. Originální verze dotazníku vznikla na základě intenzivních výzkumů učení studentů koncem 80. let v Austrálii a v současné době je jedním z celosvětově nejužívanějších nástrojů pro hodnocení kvality výuky studentem v terciárním vzdělávání. Vzhledem k aktuální potřebě českých vysokých škol realizovat autoevaluační procesy s použitím validních a spolehlivých nástrojů považujeme ověření psychometrických vlastností dotazníku a jeho adaptaci za jedno z možných řešení. V úvodní části textu je nastíněn kontext a okolnosti vzniku australského originálu včetně teoretických koncepcí, které se staly jeho základem. Proces adaptace a validace byl realizován na Pedagogické fakultě Univerzity Hradec Králové (PdF UHK) a proběhl ve dvou fázích kombinujících kvalitativní a kvantitativní přístup. V prvním kroku proběhla ohnisková skupina se studenty s cílem ověřit soulad mezi pojetím kvality výuky u českých studentů a zaměřením dotazníku. Následně byl přeložený dotazník administrován 661 studentům učitelství z PdF UHK a ověřován z hlediska konstruktové a kriteriální validity a reliability. Analýzy potvrdily originální pětifaktorovou strukturu dotazníku a uspokojivou vnitřní konzistenci všech škál. Výsledky jsou diskutovány a vztaženy ke zjištění zahraničních autorů i ke kontextu příležitostí a omezení pro používání v českém prostředí. V závěru je upozorněno na limity studie a jsou naznačeny další možné směry úprav. cze
dc.format p. 32-60 cze
dc.language.iso cze cze
dc.publisher Česká pedagogická společnost cze
dc.relation.ispartof Pedagogická orientace, volume 30, issue: 1 cze
dc.subject CEQ cze
dc.subject dotazník cze
dc.subject student cze
dc.subject kvalita výuky cze
dc.subject evaluace výuky cze
dc.subject CEQ eng
dc.subject questionnaire eng
dc.subject student eng
dc.subject quality of teaching eng
dc.subject evaluation eng
dc.title Studentovo hodnocení výuky: validace a adaptace dotazníku CEQ pro podmínky českých vysokých škol cze
dc.title.alternative Student's assessment of teaching: adaptation of the CEQ questionnaire for the conditions of Czech universities eng
dc.type article cze
dc.identifier.obd 43876754 cze
dc.identifier.doi 10.5817/PedOr2020-1-32 cze
dc.description.abstract-translated The aim of the paper is to acquaint with the course and results of validation and adaptation of the CEQ (Course Experience Questionnaire) and to discuss its usability in the current conditions of Czech universities. The original version of the questionnaire was based on intensive research on student learning in the late 1980s in Australia and is currently one of the world's most widely used tools for assessing the quality of teaching in tertiary education. Given the current need of Czech universities to implement self-evaluation processes using valid and reliable tools, we consider the verification of the psychometric properties of the questionnaire and its adaptation as one of the possible solutions. The introductory part of the text outlines the context and circumstances of the origin of the Australian original, including the theoretical concepts that became its basis. The process of adaptation and validation was implemented at the Faculty of Education of the University of Hradec Králové (PdF UHK) and took place in two phases combining a qualitative and quantitative approach. In the first step, a focus group with students took place in order to verify the consistency between the concept of teaching quality in Czech students and the focus of the questionnaire. Subsequently, the translated questionnaire was administered to 661 teaching students from PdF UHK and verified in terms of construct and criterion validity and reliability. The analyzes confirmed the original five-factor structure of the questionnaire and the satisfactory internal consistency of all scales. The results are discussed and related to the findings of foreign authors and to the context of opportunities and limitations for use in the Czech environment. In the end, the limits of the study are pointed out and other possible directions of adjustments are indicated. eng
dc.publicationstatus postprint cze
dc.peerreviewed yes cze
dc.source.url https://journals.muni.cz/pedor/article/view/13776 cze
dc.relation.publisherversion https://journals.muni.cz/pedor/article/view/13776 cze
dc.rights.access Open Access cze


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account